Obraz, w swej warstwie anegdotycznej inspirowany powieścią Aleksandra Dumasa "Trzej muszkiete-rowie", przedstawia księcia Buckingham wręczającego królowej Annie Austriaczce szkatułkę z klej-notami. W powieści były to słynne "brylantowe zapinki", przedmiot późniejszych intryg kardynała Richelieu i pretekst przygód d`Artagnana i jego przyjaciół. Inspiracje powieściami Dumasa czytelne są także w innych kompozycjach Bakałowicza. I tak na przykład, w obrazie Lord Buckingham na dworze Ludwika XIII (wystawionym w krakowskim TPSP w 1887; dziś MN w Krakowie) zarówno tytułowy bohater, jak i królowa - strojem, gestem, uczesaniem - przypominają postaci z prezentowa-nego tu płótna. Daje to podstawę do podobnego datowania obu tych dzieł.
Władysław Bakałowicz po studiach w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (w latach 1849-1854) wyjechał w 1863 do Francji i zamieszkał na stałe w Paryżu. Naturalizowany w roku 1879. Jako La-dislav Bakalowicz, uczestniczył w paryskich Salonach (1865-83), wystawiał też w innych miastach francuskich, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody. Wystawiał także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku oraz wielokrotnie w kraju - w Warszawie (Zachęta, Salon Kry-wulta) i w Krakowie (TPSP). We wczesnym okresie twórczości malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z dziejów Francji XVI i XVII wieku, a także kameralne, salonowe kompozycje ze strojnymi damami w bogatych, zbytkownych wnętrzach, inspirowane dawną sztuką holenderską i malarstwem E.Messoniera.
olej, płótno, 49 x 57,5 cm
sygnowany l.d.: LBakałowicz (inicjały wiązane)
Obraz, w swej warstwie anegdotycznej inspirowany powieścią Aleksandra Dumasa "Trzej muszkiete-rowie", przedstawia księcia Buckingham wręczającego królowej Annie Austriaczce szkatułkę z klej-notami. W powieści były to słynne "brylantowe zapinki", przedmiot późniejszych intryg kardynała Richelieu i pretekst przygód d`Artagnana i jego przyjaciół. Inspiracje powieściami Dumasa czytelne są także w innych kompozycjach Bakałowicza. I tak na przykład, w obrazie Lord Buckingham na dworze Ludwika XIII (wystawionym w krakowskim TPSP w 1887; dziś MN w Krakowie) zarówno tytułowy bohater, jak i królowa - strojem, gestem, uczesaniem - przypominają postaci z prezentowa-nego tu płótna. Daje to podstawę do podobnego datowania obu tych dzieł.
Władysław Bakałowicz po studiach w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (w latach 1849-1854) wyjechał w 1863 do Francji i zamieszkał na stałe w Paryżu. Naturalizowany w roku 1879. Jako La-dislav Bakalowicz, uczestniczył w paryskich Salonach (1865-83), wystawiał też w innych miastach francuskich, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody. Wystawiał także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku oraz wielokrotnie w kraju - w Warszawie (Zachęta, Salon Kry-wulta) i w Krakowie (TPSP). We wczesnym okresie twórczości malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z dziejów Francji XVI i XVII wieku, a także kameralne, salonowe kompozycje ze strojnymi damami w bogatych, zbytkownych wnętrzach, inspirowane dawną sztuką holenderską i malarstwem E.Messoniera.