Jan Rubczak studiował w Krakowie w Akademii Sztuk Pięknych w latach 1904-1911, a następnie w Akademie fuer Graphische Kuenste und Buchgewerbe w Lipsku i Academie Colarossi w Paryżu. Uprawiał malarstwo i grafikę warsztatową. Malował pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza, portrety. Jego twórczooć rozwinęła się pod wpływem malarstwa P. CezanneŐa i J. Pankiewicza. Działał w Paryżu, gdzie od roku 1917 miał własną szkołę grafiki, podobną założył w Krakowie w 1924 roku. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, wystawiał z grupš „Formiści” w latach 1917-1922, był członkiem grupy „Jednoróg”.
”Motywy francuskich portów i morza pojawiły się w twórczości Rubczaka około 1910 roku. Zapewne pierwsze z nich wystawione zostały na pokazie kolekcji jego dzieł w TZSP w 1911. (...) Zachowało się kilkanaście przedstawień portów, które wobec braku danych trzeba datować na lata od 1913 do poczatku lat trzydziestych (na około 1932 datowany jest „Pejzaż nadmorski” z Muzeum Narodowego w Krakowie, poz. katalogu zbiorów 1090). Artysta często powtarzał motywy bretońskich czy śródziemnomorskich portów. (...) Seria innych obrazów łączy się z Concarneau. (...) To rozróżnienie między wcześniejszymi zapewne z lat 1913 - około 1920 motywami z okolic Marsylii a późniejszymi motywami z Concarneau z około 1930 pozwoli zasugerować datowanie przedmiotu ekspertyzy - obrazu Łodzie na przystani. Z pejzażami spod Marsylii łączy ten obraz bardzo zbliżone przedstawienie rybackich łodzi i żaglówek. (...) [Obraz] powstał nieco później, może już na początku lat dwudziestych i zapowiada następny okres, łączący się z analizowanymi pejzażami z Corncarneau.” (cytat z ekspertyzy)

94
Jan (Dubczak) RUBCZAK (Stanisławów 1884 - 1942 Auschwitz)

Łodzie na przystani, początek lat dwudziestych XX wieku

olej, tektura; 31 x 41 cm
sygnowany po lewej stronie na dole: Jan Rubczak

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jan Rubczak studiował w Krakowie w Akademii Sztuk Pięknych w latach 1904-1911, a następnie w Akademie fuer Graphische Kuenste und Buchgewerbe w Lipsku i Academie Colarossi w Paryżu. Uprawiał malarstwo i grafikę warsztatową. Malował pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza, portrety. Jego twórczooć rozwinęła się pod wpływem malarstwa P. CezanneŐa i J. Pankiewicza. Działał w Paryżu, gdzie od roku 1917 miał własną szkołę grafiki, podobną założył w Krakowie w 1924 roku. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, wystawiał z grupš „Formiści” w latach 1917-1922, był członkiem grupy „Jednoróg”.
”Motywy francuskich portów i morza pojawiły się w twórczości Rubczaka około 1910 roku. Zapewne pierwsze z nich wystawione zostały na pokazie kolekcji jego dzieł w TZSP w 1911. (...) Zachowało się kilkanaście przedstawień portów, które wobec braku danych trzeba datować na lata od 1913 do poczatku lat trzydziestych (na około 1932 datowany jest „Pejzaż nadmorski” z Muzeum Narodowego w Krakowie, poz. katalogu zbiorów 1090). Artysta często powtarzał motywy bretońskich czy śródziemnomorskich portów. (...) Seria innych obrazów łączy się z Concarneau. (...) To rozróżnienie między wcześniejszymi zapewne z lat 1913 - około 1920 motywami z okolic Marsylii a późniejszymi motywami z Concarneau z około 1930 pozwoli zasugerować datowanie przedmiotu ekspertyzy - obrazu Łodzie na przystani. Z pejzażami spod Marsylii łączy ten obraz bardzo zbliżone przedstawienie rybackich łodzi i żaglówek. (...) [Obraz] powstał nieco później, może już na początku lat dwudziestych i zapowiada następny okres, łączący się z analizowanymi pejzażami z Corncarneau.” (cytat z ekspertyzy)