Andrzej Dłużniewski był jednym z tych twórców, z którymi kuratorka przyjaźniła się przez całe lata, spotykali się często na gruncie prywatnym. Okoliczności otrzymania niniejszej pracy są bardzo osobliwe. W 1981 roku, podczas świąt Bożego Narodzenia Anda Rottenberg spędzała wraz z nim i jego rodziną długi wieczór, który przeciągnął się aż do godziny policyjnej. Pod Hotelem Europejskim znajdował się przystanek autobusowy, do którego biegła, żeby zdążyć na ostatni kurs linii 107. Na ławce siedział mężczyzna - w ciemnych okularach i z białą laską, który podszedł do kierowcy i charakterystycznym, nieco ochrypłym głosem Jana Himilsbacha powiedział: "Na Fabryczną proszę". Okazało się, że tak naprędce skonstruowana kreacja aktorska artysty miała być sposobem na oszukanie milicji - niewidomy nie mógł wszak zobaczyć tarczy zegarka. Po "zamówionym" przez aktora kursie na ulicę Fabryczną kierowca zawiózł Andę Rottenberg pod wskazany adres na Czerniakowie.

W latach 1958-60 studiował architekturę na Politechnice Wrocławskiej, w latach 1960-61 jako wolny słuchacz uczęszczał na Wydział Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1961 roku pracował w Telewizji Polskiej jako rekwizytor i inspicjent, a po opublikowaniu jego opowiadań we "Współczesności", także jako młodszy redaktor. W 1962 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Mariana Wnuka i w Pracowni Projektowania Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena, które ukończył w 1968 roku. Był jednym z najbadziej konsekwentnych artystów awangardowych, a swoje spójne tematycznie i stylistycznie prace realizował w różnych technikach, m.in. malarstwie, rysunku, fotografii, plakatu, interesował się również literaturą i lingwistyką. Jego twórczość często posiłkuje się słowem, przez co jego dzieła są zbliżone do konceptualizmu. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro (2003) oraz nagrody im. Jana Cybisa (2006).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

21
Andrzej DŁUŻNIEWSKI (1939 - 2012)

Literatura piękna, 1981 r.

kredka, ołówek, tusz/papier, 65 x 46 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: ' "literatura piękna" | A. Dłużniewski '81'

POCHODZENIE:
- dar od artysty, 1981

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Andrzej Dłużniewski był jednym z tych twórców, z którymi kuratorka przyjaźniła się przez całe lata, spotykali się często na gruncie prywatnym. Okoliczności otrzymania niniejszej pracy są bardzo osobliwe. W 1981 roku, podczas świąt Bożego Narodzenia Anda Rottenberg spędzała wraz z nim i jego rodziną długi wieczór, który przeciągnął się aż do godziny policyjnej. Pod Hotelem Europejskim znajdował się przystanek autobusowy, do którego biegła, żeby zdążyć na ostatni kurs linii 107. Na ławce siedział mężczyzna - w ciemnych okularach i z białą laską, który podszedł do kierowcy i charakterystycznym, nieco ochrypłym głosem Jana Himilsbacha powiedział: "Na Fabryczną proszę". Okazało się, że tak naprędce skonstruowana kreacja aktorska artysty miała być sposobem na oszukanie milicji - niewidomy nie mógł wszak zobaczyć tarczy zegarka. Po "zamówionym" przez aktora kursie na ulicę Fabryczną kierowca zawiózł Andę Rottenberg pod wskazany adres na Czerniakowie.

W latach 1958-60 studiował architekturę na Politechnice Wrocławskiej, w latach 1960-61 jako wolny słuchacz uczęszczał na Wydział Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1961 roku pracował w Telewizji Polskiej jako rekwizytor i inspicjent, a po opublikowaniu jego opowiadań we "Współczesności", także jako młodszy redaktor. W 1962 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Mariana Wnuka i w Pracowni Projektowania Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena, które ukończył w 1968 roku. Był jednym z najbadziej konsekwentnych artystów awangardowych, a swoje spójne tematycznie i stylistycznie prace realizował w różnych technikach, m.in. malarstwie, rysunku, fotografii, plakatu, interesował się również literaturą i lingwistyką. Jego twórczość często posiłkuje się słowem, przez co jego dzieła są zbliżone do konceptualizmu. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro (2003) oraz nagrody im. Jana Cybisa (2006).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.