Studia artystyczne odbył w latach 1946-51 w krakowskiej ASP. W okresie tym utrzymywał bliskie kontakty z artystami z kręgu Grupy Krakowskiej. W 1959 związał się z międzynarodowym ruchem Phases. Wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej, jaka odbyła się w Krakowie w 1948, a w 1955 uczestniczył w kolejnej manifestacji powojennej awangardy w warszawskim Arsenale. W 1954 objął posadę wykładowcy w warszawskiej ASP; stanowisko profesora piastował tu do 1998. W 1986 został uhonorowany niezależną Nagrodą im. Jana Cybisa. Zasadniczy wpływ na ukształtowanie się twórczej postawy Tchórzewskiego wywarła poetyka surrealizmu. Nadrealna fantastyka przejawiła się już w figuratywnej, wczesnej fazie twórczości artysty, który w swych obrazach wpisywał ludzkie postacie w wyimaginowane pejzaże. W drugiej połowie lat 50. zaczęły powstawać kompozycje abstrakcyjne budzące skojarzenia z procesem formowania się kosmosu, kataklizmami i erupcjami materii; ich znamiennym elementem były świetliste linie błyskawic przeszywające mroczną przestrzeń. Artysta podejmował też eksperymenty technologiczne, wzbogacał i różnicował fakturę obrazów, wykorzystując m.in. efekty schnięcia grubo nałożonej warstwy farb. Prezentowana kompozycja posiada charakter mistyczny i włącza uniwersum kosmosu w przestrzeń osobistej modlitwy. Środkami ekspresji stają się w tym wypadku zdecydowane barwne kontrasty oparte na opozycji czerwieni i błękitów oraz rozwibrowana malarska faktura.
akryl, płyta pilśniowa, 69,8 x 49,5
sygn. l. d.: JTchórzewski; na rewersie napis: J Tchórzewski 78./" Litania do gwiazd"/akryl
Studia artystyczne odbył w latach 1946-51 w krakowskiej ASP. W okresie tym utrzymywał bliskie kontakty z artystami z kręgu Grupy Krakowskiej. W 1959 związał się z międzynarodowym ruchem Phases. Wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej, jaka odbyła się w Krakowie w 1948, a w 1955 uczestniczył w kolejnej manifestacji powojennej awangardy w warszawskim Arsenale. W 1954 objął posadę wykładowcy w warszawskiej ASP; stanowisko profesora piastował tu do 1998. W 1986 został uhonorowany niezależną Nagrodą im. Jana Cybisa. Zasadniczy wpływ na ukształtowanie się twórczej postawy Tchórzewskiego wywarła poetyka surrealizmu. Nadrealna fantastyka przejawiła się już w figuratywnej, wczesnej fazie twórczości artysty, który w swych obrazach wpisywał ludzkie postacie w wyimaginowane pejzaże. W drugiej połowie lat 50. zaczęły powstawać kompozycje abstrakcyjne budzące skojarzenia z procesem formowania się kosmosu, kataklizmami i erupcjami materii; ich znamiennym elementem były świetliste linie błyskawic przeszywające mroczną przestrzeń. Artysta podejmował też eksperymenty technologiczne, wzbogacał i różnicował fakturę obrazów, wykorzystując m.in. efekty schnięcia grubo nałożonej warstwy farb. Prezentowana kompozycja posiada charakter mistyczny i włącza uniwersum kosmosu w przestrzeń osobistej modlitwy. Środkami ekspresji stają się w tym wypadku zdecydowane barwne kontrasty oparte na opozycji czerwieni i błękitów oraz rozwibrowana malarska faktura.