Postać lirnika ukraińskiego - wędrownego ludowego śpiewaka obdarzonego mocą przepowiadania przyszłych wydarzeń i sławiącego bohaterskie dzieje, grającego na lirze korbowej lub teorbanie - wpisuje się w obraz „matki Ukrainy” . Lirnik, natchniony wieszcz, pojawił się w polskiej literaturze romantycznej. Wielokrotnie uwieczniany w malarstwie rodzajowym. Axentowicz po raz pierwszy wprowadził go do „Panoramy Racławickiej”, malowanej w 1894 r. Jak słusznie zauważył Waldemar Okoń „w grupie modlących się pod krzyżem o zwycięstwo postaci obok starca - konfederata umieszczono „dida” lirnika, klęczącego na czele tej grupy, co ze względu na skalę dzieła i towarzyszące mu konteksty narodowo-patriotyczne jest niewątpliwe formą uwiecznienia trwającej przez cały XIX wiek tradycji (Waldemar Okoń, Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku. Wrocław 1992, s. 18; A.Krol, B.Deptuła, Teodor Axentowicz. Ormianin polski, PGS Sopot 2014, str.60).
Axentowicz w swojej tworczości powracał do tematu lirnika - znany jest m. in obraz z około 1900 r.: „Lirnik i dziewczyna” (olej, tektura. 60,5 x 49,8 cm; ze zbiorow Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego). W prezentowanej pracy urzeka niezwykła dbałość o szczegoły w połączeniu ze swobodą malarską przedstawienia.

013
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Lirnik

pastel, tektura, 97,5 × 67,5 cm w świetle ramy
sygn. p. d: T. Axentowicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Postać lirnika ukraińskiego - wędrownego ludowego śpiewaka obdarzonego mocą przepowiadania przyszłych wydarzeń i sławiącego bohaterskie dzieje, grającego na lirze korbowej lub teorbanie - wpisuje się w obraz „matki Ukrainy” . Lirnik, natchniony wieszcz, pojawił się w polskiej literaturze romantycznej. Wielokrotnie uwieczniany w malarstwie rodzajowym. Axentowicz po raz pierwszy wprowadził go do „Panoramy Racławickiej”, malowanej w 1894 r. Jak słusznie zauważył Waldemar Okoń „w grupie modlących się pod krzyżem o zwycięstwo postaci obok starca - konfederata umieszczono „dida” lirnika, klęczącego na czele tej grupy, co ze względu na skalę dzieła i towarzyszące mu konteksty narodowo-patriotyczne jest niewątpliwe formą uwiecznienia trwającej przez cały XIX wiek tradycji (Waldemar Okoń, Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku. Wrocław 1992, s. 18; A.Krol, B.Deptuła, Teodor Axentowicz. Ormianin polski, PGS Sopot 2014, str.60).
Axentowicz w swojej tworczości powracał do tematu lirnika - znany jest m. in obraz z około 1900 r.: „Lirnik i dziewczyna” (olej, tektura. 60,5 x 49,8 cm; ze zbiorow Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego). W prezentowanej pracy urzeka niezwykła dbałość o szczegoły w połączeniu ze swobodą malarską przedstawienia.