Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakow-skiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiąg-nięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumien-ności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował bardzo wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.
Kredka, gwasz, papier;
62 x 45,5 cm w świetle passe-partout
Sygnowany p.d.: HENRYK UZIEMBŁO
Na odwrocie nalepka wypełniona czarnym atramentem: SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3. - TELEFON 100-02 | Data przyjęcia 1943 | Autor H. Uziembło | Tytuł Lipy nad rzeką | Rodzaj rysunek kredką | Rozmiar | Nr 13543
Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakow-skiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiąg-nięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumien-ności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował bardzo wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.