Antoine-Louis Barye (1795 Paryż - 1875 tamże) - jeden z najwybitniejszych animalistów francuskich. Wystawiał na Salonie od roku 1831, jednak, kiedy odrzucono kilka z jego rze¼b od roku 1836 do 1851 nie brał w nich udziału. Patronat rodzin książęcych oraz Burbonów, a także liczne zamówienia państwowe pozwoliły mu na otwarcie własnej odlewni. Powstawały w niej mniejsze rze¼by, o perfekcyjnym wykonaniu i numerowane. W związku z kryzysem wywołanym rewolucją 1848 roku zmuszony był ogłosić bankructwo i sprzedał prawa do powielania swoich rze¼b m.in. odlewni Barbedienne. W latach 1848-50 pracował w Luwrze. W 1851 ponownie pojawił się na Salonie, a od 1854 do śmierci pracował jako profesor rysunku w Muzeum Historii Naturalnej. W 1857 roku powrócił do własnoręcznego odlewania swoich prac, choć czynił to rzadziej otrzymując znów intratne zlecenia państwowe. Dwukrotnie otrzymał medal na Wystawie Światowej w Paryżu (1855 i 1867) oraz Legię Honorowej. Został członkiem Instytutu Francuskiego. Po 1869 roku nie stworzył już nowych rze¼b. Po śmierci artysty większość gipsów i modeli została zakupiona przez Ferdinande'a Barbedienne'a, który odlewał na ich podstawie figury aż do przełomu XIX i XX w. Ekspresyjna a zarazem naturalistyczna rze¼ba przedstawiająca lwa przygważdżającego łapą węża eksponowana była na Salonie w roku 1832. Kontrowersje wzbudziły zarówno bliskie naturze i odidealizowane wizerunki zwierząt jak i okrutna walka ukazana w kulminacyjnym momencie, kiedy waży się życie obojga przeciwników. Rze¼ba zyskała uznanie romantyków. Zakupiona przez króla Ludwika Filipa, w latach 1836-1911 stała w ogrodach Tuileries w Paryżu, obecnie eksponowana jest w Luwrze. Rze¼ba interpretowana jest także hołd dla monarchii lipcowej i króla Ludwika Filipa, który wstąpił na tron kiedy słońce znajdowało się w konstelacji lwa i hydry, a którego rządy w okresie powstania rze¼by nie cieszyły się zbytnią popularnością (o czym może świadczyć zamach na życie króla z roku 1835).
z lat 1832-36, 2 poł. XIX w.
Brąz;
34 x 22,5 x 16 cm
Sygnowany: BARYE
Stan zachowania: wyszczerbienie grzbietu węża.
Antoine-Louis Barye (1795 Paryż - 1875 tamże) - jeden z najwybitniejszych animalistów francuskich. Wystawiał na Salonie od roku 1831, jednak, kiedy odrzucono kilka z jego rze¼b od roku 1836 do 1851 nie brał w nich udziału. Patronat rodzin książęcych oraz Burbonów, a także liczne zamówienia państwowe pozwoliły mu na otwarcie własnej odlewni. Powstawały w niej mniejsze rze¼by, o perfekcyjnym wykonaniu i numerowane. W związku z kryzysem wywołanym rewolucją 1848 roku zmuszony był ogłosić bankructwo i sprzedał prawa do powielania swoich rze¼b m.in. odlewni Barbedienne. W latach 1848-50 pracował w Luwrze. W 1851 ponownie pojawił się na Salonie, a od 1854 do śmierci pracował jako profesor rysunku w Muzeum Historii Naturalnej. W 1857 roku powrócił do własnoręcznego odlewania swoich prac, choć czynił to rzadziej otrzymując znów intratne zlecenia państwowe. Dwukrotnie otrzymał medal na Wystawie Światowej w Paryżu (1855 i 1867) oraz Legię Honorowej. Został członkiem Instytutu Francuskiego. Po 1869 roku nie stworzył już nowych rze¼b. Po śmierci artysty większość gipsów i modeli została zakupiona przez Ferdinande'a Barbedienne'a, który odlewał na ich podstawie figury aż do przełomu XIX i XX w. Ekspresyjna a zarazem naturalistyczna rze¼ba przedstawiająca lwa przygważdżającego łapą węża eksponowana była na Salonie w roku 1832. Kontrowersje wzbudziły zarówno bliskie naturze i odidealizowane wizerunki zwierząt jak i okrutna walka ukazana w kulminacyjnym momencie, kiedy waży się życie obojga przeciwników. Rze¼ba zyskała uznanie romantyków. Zakupiona przez króla Ludwika Filipa, w latach 1836-1911 stała w ogrodach Tuileries w Paryżu, obecnie eksponowana jest w Luwrze. Rze¼ba interpretowana jest także hołd dla monarchii lipcowej i króla Ludwika Filipa, który wstąpił na tron kiedy słońce znajdowało się w konstelacji lwa i hydry, a którego rządy w okresie powstania rze¼by nie cieszyły się zbytnią popularnością (o czym może świadczyć zamach na życie króla z roku 1835).