Barwne i niezwykle swobodne studium samoistnego pejzażu jest pozycją rzadką w twórczości batalisty Jerzego Kossaka. Jak pisał Kazimierz Olszański, biograf i znawca malarstwa wszystkich Kossaków: "Jerzy Kossak był wcale niezłym pejzażystą, płótna jego miały swój specyficzny nastrój, miły w odbiorze, przyjemny dla oka, na co nie zawsze zwraca się uwagę skoncetrowaną na analizie figur i ich ugrupowaniu. W niektórych obrazach pejzaż wydaje się przewyższać scenę figuralną, która schodzi jakby na dalszy plan."(K.Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław. Warszawa. Kraków, 1992, s. 31). Leśny potok malowany miękką linią, utrzymany w ciepłej gamie nasyconych brązów zdaje się zapowiadać pejzaże leśne służące jako tło w późniejszych przedstawieniach Wizji świętego Huberta na polowaniu.
olej, dykta, 30 x 40 cm
sygn. po lewej u dołu czarnym olejem: Jerzy Kossak | Ję[...]les 1917
Barwne i niezwykle swobodne studium samoistnego pejzażu jest pozycją rzadką w twórczości batalisty Jerzego Kossaka. Jak pisał Kazimierz Olszański, biograf i znawca malarstwa wszystkich Kossaków: "Jerzy Kossak był wcale niezłym pejzażystą, płótna jego miały swój specyficzny nastrój, miły w odbiorze, przyjemny dla oka, na co nie zawsze zwraca się uwagę skoncetrowaną na analizie figur i ich ugrupowaniu. W niektórych obrazach pejzaż wydaje się przewyższać scenę figuralną, która schodzi jakby na dalszy plan."(K.Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław. Warszawa. Kraków, 1992, s. 31). Leśny potok malowany miękką linią, utrzymany w ciepłej gamie nasyconych brązów zdaje się zapowiadać pejzaże leśne służące jako tło w późniejszych przedstawieniach Wizji świętego Huberta na polowaniu.