W 1886 roku Fałat został zaproszony przez Radziwiłłów do Nieświeża. Pokłosie tego wydarzenia znajduje wyraz w całej twórczości artysty. Do nieświeskich polowań, pejzaży wraca w obrazach olejnych, akwarelach, litografiach. Prezentowany obraz jest tego przykładem. Widniejąca na nim data jest późniejsza, styl malowania pozwala datować obraz na lata po 1910. Leśniczówka w Nieświeżu w ogólnym zarysie powtarza kompozycję Chata w Nieświeżu z 1901, nieco mniejszych rozmiarów - 60 x 120 cm - przechowywaną w Muzeum Narodowym w Warszawie.
W oferowanym obrazie zwraca uwagę mistrzostwo oddania nastroju zimowego dnia, siarczystego mrozu i zimowego słońca.
olej, płótno, 85 x 135 cm;
sygnowany u dołu z lewej: jFałat / Nieśwież / 1899
Na odwrocie fragment nalepki Salonu Dzieł Sztuki A. Wojciechowskiego.
Por.: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Kraków 1999, il. 352; Malarstwo polskie od XVI do początku XX wieku. Katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1975, s.107, poz. 276, il.
W 1886 roku Fałat został zaproszony przez Radziwiłłów do Nieświeża. Pokłosie tego wydarzenia znajduje wyraz w całej twórczości artysty. Do nieświeskich polowań, pejzaży wraca w obrazach olejnych, akwarelach, litografiach. Prezentowany obraz jest tego przykładem. Widniejąca na nim data jest późniejsza, styl malowania pozwala datować obraz na lata po 1910. Leśniczówka w Nieświeżu w ogólnym zarysie powtarza kompozycję Chata w Nieświeżu z 1901, nieco mniejszych rozmiarów - 60 x 120 cm - przechowywaną w Muzeum Narodowym w Warszawie.
W oferowanym obrazie zwraca uwagę mistrzostwo oddania nastroju zimowego dnia, siarczystego mrozu i zimowego słońca.