Niedbała, poszarpana kreska, dynamiczny, ekspresyjny dukt pędzla, kontrasty barw i kształtów – takie środki formalne cechują wczesną sztukę Andrzeja Cisowskiego. Cała ta „kakofonia” barw i kształtów, ich wzajemne usytuowanie – stłoczenie, nakładanie się na siebie, efekt wizualnego chaosu – to cechy dobrze charakteryzujące twórczość, która nazywana bywa „Nową ekspresją” czy sztuką „dzikich”.
Andrzej Cisowski studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Rajmunda Ziemskiego. Jego prace malarskie z lat 80. oraz późniejsze zaliczane są przez krytyków i krytyczki do nurtu tzw. Nowej ekspresji, zwanej też neoekspresjonizmem. Była to tendencja rozkwitająca w latach 80. XX wieku. W malarstwie polskich artystów i artystek tworzących w tym nurcie widoczne są wpływy Neue Wilde – niemieckiej sztuki, która uważana jest za symbol neoekspresjonizmu lat 80. w Europie. Cisowski miał okazję osobiście dobrze poznać ten kierunek w sztuce niemieckiej. Od 1987 studiował bowiem na akademii sztuki w Düsseldorfie, gdzie uczył się między innymi pod kierunkiem A. R. Pencka, jednego z niemieckich Nowych Dzikich. Prezentowany tutaj obraz pod tytułem „Leos” z 1989 pochodzi właśnie z czasu studiów artysty w Niemczech. Kompozycja tego dzieła cechuje się połączeniem obrazu i liternictwa, zestawieniem niekoherentnych elementów dających efekt chaotycznego nagromadzenia motywów, co nie pozwala na łatwy odbiór pracy, która przypomina rebus. Postacie zostały namalowane przy pomocy grubego, „prymitywnego” konturu niedbale wypełnionego kolorem. „Leos” wydaje się celowo utrzymany w stanie wizualnego bałaganu („dzikości”). Widoczne przy krawędziach pracy napisy wydają się fragmentami nieczytelnego przekazu.

W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 r. uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

54
Andrzej CISOWSKI (1962 Białystok - 2020 Targowo)

"Leos", 1989

olej/płótno, 160 x 120 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"|LEOS|" 66/89 AC | 160 x 120 A CISOWSKI'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Niedbała, poszarpana kreska, dynamiczny, ekspresyjny dukt pędzla, kontrasty barw i kształtów – takie środki formalne cechują wczesną sztukę Andrzeja Cisowskiego. Cała ta „kakofonia” barw i kształtów, ich wzajemne usytuowanie – stłoczenie, nakładanie się na siebie, efekt wizualnego chaosu – to cechy dobrze charakteryzujące twórczość, która nazywana bywa „Nową ekspresją” czy sztuką „dzikich”.
Andrzej Cisowski studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Rajmunda Ziemskiego. Jego prace malarskie z lat 80. oraz późniejsze zaliczane są przez krytyków i krytyczki do nurtu tzw. Nowej ekspresji, zwanej też neoekspresjonizmem. Była to tendencja rozkwitająca w latach 80. XX wieku. W malarstwie polskich artystów i artystek tworzących w tym nurcie widoczne są wpływy Neue Wilde – niemieckiej sztuki, która uważana jest za symbol neoekspresjonizmu lat 80. w Europie. Cisowski miał okazję osobiście dobrze poznać ten kierunek w sztuce niemieckiej. Od 1987 studiował bowiem na akademii sztuki w Düsseldorfie, gdzie uczył się między innymi pod kierunkiem A. R. Pencka, jednego z niemieckich Nowych Dzikich. Prezentowany tutaj obraz pod tytułem „Leos” z 1989 pochodzi właśnie z czasu studiów artysty w Niemczech. Kompozycja tego dzieła cechuje się połączeniem obrazu i liternictwa, zestawieniem niekoherentnych elementów dających efekt chaotycznego nagromadzenia motywów, co nie pozwala na łatwy odbiór pracy, która przypomina rebus. Postacie zostały namalowane przy pomocy grubego, „prymitywnego” konturu niedbale wypełnionego kolorem. „Leos” wydaje się celowo utrzymany w stanie wizualnego bałaganu („dzikości”). Widoczne przy krawędziach pracy napisy wydają się fragmentami nieczytelnego przekazu.

W latach 1982-87 studiował malarstwo w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego w warszawskiej ASP. Studia artystyczne kontynuuje w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w pracowni Konrada Klaphecka i A.R. Pencka. W 1990 r. uzyskuje tytuł "Meisterschüller" w pracowni A.R. Pencka. Wystawy indywidualne w warszawskiej Pracowni Dziekanka, Galerii Sztuki Współczesnej, Galerii Brama, Galerii Zachęta, krakowskiej Galerii Zderzak, Galerie Walther, Galerie im Kinderspielhaus w Düsseldorfie, Galerie Gabriele Jeroch w Hanowerze, Galerie 86 w Trier, Galerie Walther d'Eendt w Amsterdamie, Cavin-Morris Gallery w Nowym Jorku. Brał udział w kilkunastu zbiorowych wystawach sztuki polskiej i niemieckiej w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd, USA.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.