Kompozycja ta wpisuje się w cykl rysunków węglem i sangwiną, który powstał na początku lat 30. Tematyka tych prac odnosi się do atelier artysty, gdzie seans pozowania przerywany jest chwilą odpoczynku, bądź też do pracowni wkracza zagadkowa postać manekina.

Oferowany rysunek ukazuje nagą modelkę, która przybrawszy wdzięczną pozę pogrążona jest w lekturze gazety.

Artysta kontrastuje ciepłe czerwienie jej powabnego ciała ze zdecydowanymi czerniami cienia rzucanego przez posłanie. Jej głowa wsparta jest o atłasową poduszkę, a jej ręka przytrzymuje arkusze czasopisma. Artysta doskonale operuje światłem, wykorzystując biel karty papieru dla podkreślenia blasku pościeli i bieli gazety.

Kompozycja ta jest charakterystyczna dla twórczości artysty okresu dwudziestolecia międzywojennego. Rozpoznajemy tu znaną z innych prac kanapę biedermeierowską. Jej wysokie oparcie z drewnianym wykończeniem widoczne jest powyżej postaci modelki, w postaci dwóch równoległych linii, natomiast wygodne oparcie pod łokcie przykryte jest poduszką.

Przedstawiona scena odpoczynku i lektury modelki jest znamienna dla sztuki Weissa. Warto wspomnieć tu o sławnym obrazie przekornie zatytułowanym "Polityka" , na którym naga modelka w swobodnej pozie, beztrosko przegląda gazetę trzymając ją w uniesionych dłoniach.

Być może oferowany akt jest jednym ze studiów do tej sławnej "Polityki".

039
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Lektura modelki podczas pozowania

węgiel, sangwina, papier; 26,5 x 38 cm;
sygn. l. d.: WW (ołówkiem);
na odwrocie owalny stempel z napisem wokół: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA. DOM ARTYSTY z faksymile artysty pośrodku; oraz nr poniżej 004887.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kompozycja ta wpisuje się w cykl rysunków węglem i sangwiną, który powstał na początku lat 30. Tematyka tych prac odnosi się do atelier artysty, gdzie seans pozowania przerywany jest chwilą odpoczynku, bądź też do pracowni wkracza zagadkowa postać manekina.

Oferowany rysunek ukazuje nagą modelkę, która przybrawszy wdzięczną pozę pogrążona jest w lekturze gazety.

Artysta kontrastuje ciepłe czerwienie jej powabnego ciała ze zdecydowanymi czerniami cienia rzucanego przez posłanie. Jej głowa wsparta jest o atłasową poduszkę, a jej ręka przytrzymuje arkusze czasopisma. Artysta doskonale operuje światłem, wykorzystując biel karty papieru dla podkreślenia blasku pościeli i bieli gazety.

Kompozycja ta jest charakterystyczna dla twórczości artysty okresu dwudziestolecia międzywojennego. Rozpoznajemy tu znaną z innych prac kanapę biedermeierowską. Jej wysokie oparcie z drewnianym wykończeniem widoczne jest powyżej postaci modelki, w postaci dwóch równoległych linii, natomiast wygodne oparcie pod łokcie przykryte jest poduszką.

Przedstawiona scena odpoczynku i lektury modelki jest znamienna dla sztuki Weissa. Warto wspomnieć tu o sławnym obrazie przekornie zatytułowanym "Polityka" , na którym naga modelka w swobodnej pozie, beztrosko przegląda gazetę trzymając ją w uniesionych dłoniach.

Być może oferowany akt jest jednym ze studiów do tej sławnej "Polityki".