Zadomowiony w mitologii greckiej temat Ledy pochodzi z Owidiusza. Leda, córka Testiosa i Leukipe, była żoną króla Sparty Tyndareosa. Zakochał się w niej Zeus, który przeobraziwszy się w postać łabędzia uwiódł Ledę, po czym porodziła ona jaja, z których przyszło na świat czworo dzieci: Kastor, Poluks, Helena i Klitajmestra. Ten przesycony erotyzmem temat, w mniej lub bardziej śmiałym ujęciu gościł często w twórczości artystów XVI-XVIII w., przeważnie w malarstwie, nieco rzadziej w rzeźbie. Spopularyzowany został w okresie renesansu, przez takich artystów jak Leonardo da Vinci, czy Michał Anioł. Jego słynny obraz został szybko spopularyzowany przez ryciny i był przetwarzany przez wielu artystów do końca epoki nowożytnej. Również prezentowana statuetka zdaje się być częściowo przynajmniej zależna od rzeźby Michała Anioła. Ukazuje Ledę, jako młodą dość korpulentną kobietę, w akcie miłosnym z łabędziem; głowa odchylona jest w chwili miłosnego uniesienia do tyłu, lewa ręka przytrzymuje korpus zwierzęcia, prawa wspiera się na ziemi, na której rozpięta została tkanina. Zarówno sam temat (w bardzo śmiałym - przyznajmy - ujęciu), jak też czynniki techniczne - charakter odlewu, typ cyzelerki, stopień zniszczenia powierzchni, jak również problematyka artystyczna skłania do datowania dziełka raczej na okres wczesnonowożytny, w mniejszym zaś stopniu na okres historyzmu. Wydaje się, że pewna zależność od Michała Anioła - widoczna w ogólnym układzie (m.in. rąk obejmujących łąbędzia), w typie ciała o mocnej budowie, charakterze głowy, etc. - może wskazywać zarówno na Włochy jako kraj powstania, jak i na okres utrzymujących się wpływów michelangelowskich w rzeźbie włoskiej. Nie przesądzając co do dokładnego środowiska powstania, można pokusić się o datowanie na 1. połowę XVII wieku ze względu na obecność elementów wczesnobarokowych, jak choćby typ fałdowania draperii, czy fizjomia bohaterki przedstawienia.
brąz, wys. 15 cm., szer.19 cm.
Włochy (?) 1. poł. XVII w. (?)
Zadomowiony w mitologii greckiej temat Ledy pochodzi z Owidiusza. Leda, córka Testiosa i Leukipe, była żoną króla Sparty Tyndareosa. Zakochał się w niej Zeus, który przeobraziwszy się w postać łabędzia uwiódł Ledę, po czym porodziła ona jaja, z których przyszło na świat czworo dzieci: Kastor, Poluks, Helena i Klitajmestra. Ten przesycony erotyzmem temat, w mniej lub bardziej śmiałym ujęciu gościł często w twórczości artystów XVI-XVIII w., przeważnie w malarstwie, nieco rzadziej w rzeźbie. Spopularyzowany został w okresie renesansu, przez takich artystów jak Leonardo da Vinci, czy Michał Anioł. Jego słynny obraz został szybko spopularyzowany przez ryciny i był przetwarzany przez wielu artystów do końca epoki nowożytnej. Również prezentowana statuetka zdaje się być częściowo przynajmniej zależna od rzeźby Michała Anioła. Ukazuje Ledę, jako młodą dość korpulentną kobietę, w akcie miłosnym z łabędziem; głowa odchylona jest w chwili miłosnego uniesienia do tyłu, lewa ręka przytrzymuje korpus zwierzęcia, prawa wspiera się na ziemi, na której rozpięta została tkanina. Zarówno sam temat (w bardzo śmiałym - przyznajmy - ujęciu), jak też czynniki techniczne - charakter odlewu, typ cyzelerki, stopień zniszczenia powierzchni, jak również problematyka artystyczna skłania do datowania dziełka raczej na okres wczesnonowożytny, w mniejszym zaś stopniu na okres historyzmu. Wydaje się, że pewna zależność od Michała Anioła - widoczna w ogólnym układzie (m.in. rąk obejmujących łąbędzia), w typie ciała o mocnej budowie, charakterze głowy, etc. - może wskazywać zarówno na Włochy jako kraj powstania, jak i na okres utrzymujących się wpływów michelangelowskich w rzeźbie włoskiej. Nie przesądzając co do dokładnego środowiska powstania, można pokusić się o datowanie na 1. połowę XVII wieku ze względu na obecność elementów wczesnobarokowych, jak choćby typ fałdowania draperii, czy fizjomia bohaterki przedstawienia.