Rycina rylcem upamiętniała zaręczyny królewicza Ludwika (później króla Ludwika XIII) z Anną Austriaczką. Efektowna i rzadka rycina. Ziarnko przedstawił Place Royale tak, że postaci w loży królewskiej przestały być widoczne. Rycina nie tylko różni się od poprzedniej rozmiarami, ale i mniejszą szczegółowością w oddaniu tła – dzięki czemu zyskuje na czytelności, oraz lekkości wykonania. Choć i w tym przypadku udokumentowano pokaz pirotechniczny, to rozmieszczenie uczestników pochodu bliskie jest układowi z miedziorytu Chastillona. Praca nie została opatrzona drukowaną legendą. Rycinę włączono do druku Mercure François jako poprzedzającą opis wydarzenia. Nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy Karuzel mały Ziarnki, powstał z myślą o tym konkretnym druku, jeśli tak jest jedna z najwcześniejszych ilustracji „prasowych”. Stan zachowania: Wokół odbitki dorysowane później ramki oraz data 1612. Na odwrocie stare zapiski. Lit.: A. Potocki, Katalog dzieł Jana Ziarnki, Kraków 1911, poz. 5, s. 36.

10
Jan ZIARNKO (1575 - 1630)

Le carrousel de la Place Royale de 1612 [Le Petit Carrousel], 1612

Miedzioryt na papierze żeberkowym;
wym.: 240 x 290 mm;
sygn. p.d.: J. Ziarnko Polonus fecit Parisiis 1612.

Zobacz katalog

NAUTILUS

Aukcja 60. Prace na Papierze

21.11.2020

16:00

Niesprzedane
Cena wywoławcza: 4 000 zł

Rycina rylcem upamiętniała zaręczyny królewicza Ludwika (później króla Ludwika XIII) z Anną Austriaczką. Efektowna i rzadka rycina. Ziarnko przedstawił Place Royale tak, że postaci w loży królewskiej przestały być widoczne. Rycina nie tylko różni się od poprzedniej rozmiarami, ale i mniejszą szczegółowością w oddaniu tła – dzięki czemu zyskuje na czytelności, oraz lekkości wykonania. Choć i w tym przypadku udokumentowano pokaz pirotechniczny, to rozmieszczenie uczestników pochodu bliskie jest układowi z miedziorytu Chastillona. Praca nie została opatrzona drukowaną legendą. Rycinę włączono do druku Mercure François jako poprzedzającą opis wydarzenia. Nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy Karuzel mały Ziarnki, powstał z myślą o tym konkretnym druku, jeśli tak jest jedna z najwcześniejszych ilustracji „prasowych”. Stan zachowania: Wokół odbitki dorysowane później ramki oraz data 1612. Na odwrocie stare zapiski. Lit.: A. Potocki, Katalog dzieł Jana Ziarnki, Kraków 1911, poz. 5, s. 36.