Leon Dołżycki - malarz, scenograf i pedagog. Studiował w latach 1907-12 w krakowskiej ASP u J. Unierzyskiego, F. Ruszczyca i J. Mehoffera. Po studiach odbył podróż artystyczną do Niemiec, Austrii, Włoch i Paryża, do którego wyjeżdżał potem jeszcze wielokrotnie. W czasie I wojny światowej służył w Legionach. W okresie międzywojennym mieszkał w Poznaniu i pracował jako pedagog w szkolnictwie średnim. Współpracował także jako scenograf i inscenizator, w latach 1919-29, w poznańskim Teatrze Wielkim projektując m.in. scenografię do Aidy, Madame Butterfly, Damy Pikowej, Cyrulika Sewilskiego. Pracę pedagogiczną kontynuował po wojnie w katowickiej ASP, gdzie w latach 1952-57 pełnił funkcję dziekana Wydziału Grafiki. Był członkiem ZPAP, Formistów (1918-22) i ugrupowania Plastyka. Uczestniczył w licznych wystawach krajowych i we wszystkich organizowanych przez, powstałe w roku1926, Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej Wśród Obcych. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe i sportowe. Początkowo tworzył pod wpływem impresjonizmu i postimpresjonizmu francuskiego. Po przystąpieniu do grupy Formistów jego kompozycje o dynamicznych, geometryzujących formach podkreślonych mocnym konturem nabierają cech silnej ekspresji. Ponownie zwraca się ku koloryzmowi po roku 1924 roku.

64
Leon DOŁŻYCKI (1888 Lwów - 1965 Kraków)

LAMPARTY, 1958

Olej, płótno naklejone na deskę
22,5 x 29,8 cm
Sygnowany l.d.: Leon Dołżycki 58

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Leon Dołżycki - malarz, scenograf i pedagog. Studiował w latach 1907-12 w krakowskiej ASP u J. Unierzyskiego, F. Ruszczyca i J. Mehoffera. Po studiach odbył podróż artystyczną do Niemiec, Austrii, Włoch i Paryża, do którego wyjeżdżał potem jeszcze wielokrotnie. W czasie I wojny światowej służył w Legionach. W okresie międzywojennym mieszkał w Poznaniu i pracował jako pedagog w szkolnictwie średnim. Współpracował także jako scenograf i inscenizator, w latach 1919-29, w poznańskim Teatrze Wielkim projektując m.in. scenografię do Aidy, Madame Butterfly, Damy Pikowej, Cyrulika Sewilskiego. Pracę pedagogiczną kontynuował po wojnie w katowickiej ASP, gdzie w latach 1952-57 pełnił funkcję dziekana Wydziału Grafiki. Był członkiem ZPAP, Formistów (1918-22) i ugrupowania Plastyka. Uczestniczył w licznych wystawach krajowych i we wszystkich organizowanych przez, powstałe w roku1926, Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej Wśród Obcych. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe i sportowe. Początkowo tworzył pod wpływem impresjonizmu i postimpresjonizmu francuskiego. Po przystąpieniu do grupy Formistów jego kompozycje o dynamicznych, geometryzujących formach podkreślonych mocnym konturem nabierają cech silnej ekspresji. Ponownie zwraca się ku koloryzmowi po roku 1924 roku.