Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz – Pro memoria. Wrocławska kolekcja Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium. Wrocławska kolekcja, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy 1 VII – 24 IX 2023.
Obraz reprodukowany:
– Duda Gracz. Obrazy prowincjonalno-gminne. Kresy polskie 2000, red. Monika Branicka, Biblioteka Śląska, Katowice 2000, s. 129, il. 58 barwna;
– Anna Bugajska, Chory na Polskę. Galeria MCK. Obrazy prowincjonalno-gminne Dudy-Gracza, „Gazeta Wyborcza“ 11 VIII 2000;
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (kat. wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 85, il. barwna, poz. kat. 82;
– My, Polacy /We, the Poles /Jerzy Duda-Gracz, fot. Chris Niedenthal, [tł. Arkadiusz Belczyk], Fundacja Conspero, Kraków 2011, s. 113, il. barwna;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art, Warszawa I 2023, s. 46, il. barwna, poz. kat. 19;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy VI 2023, s. 94, il. barwna.
Obraz 2422 (Łagów – Pegaz polski) osadzony jest w scenerii małego, prowincjonalnego miasteczka, tak bardzo ukochanego przez artystę. Łączy typową dla Dudy Gracza przekorę w licznych nawiązaniach do utrwalonych w kulturze mitów i symboli (jak we wczesnych obrazach Jeźdźcy Apokalipsy czyli Fucha z 1977 roku czy Babel 2 z tego samego roku) z fascynacją odchodzącym klimatem małego miasteczka na Pojezierzu Lubuskim. O takich obrazach Dudy Gracza, nieco złośliwie pisał Andrzej Osęka: Osoby jak spod budki z piwem odgrywają sceny ze starych mitów i obrazów. W prezentowanym u nas obrazie, pegazem jest spracowany wiejski koń, zaprzężony do starej furmanki a siedzący na wozie anioł – artysta (?) ma fizjonomię zmęczonego życiem chłopa, który szuka natchnienia w kuflu z piwem, siedząc naprzeciw opasłej muzy, dosiadającej szkapę-pegaza odwrotnie do kierunku jazdy.
olej, płyta
70 x 80 cm
sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 2422/99.
Na odwrocie oprawy cztery nalepki śr.:
– nalepka autorska wypełniona odręcznie z danymi obrazu i sygnaturą;
– nalepka wystawowa [druk]: MUZEUM MIEJSKIE WROCŁAWIA | Jerzy Duda Gracz – Pro memoria | Wrocławska kolekcja | 8 I – 13 II 2005 r., poniżej pieczątka muzealna;
– nalepka wystawowa [druk]: Muzeum Miedzi w Legnicy | Jerzy Duda Gracz | Pro Memoria | – Kolekcja wrocławska 15.04. 2005 – 28.05. 2005, poniżej pieczątka muzealna;
– nalepka wystawowa [druk]: Muzeum Śląskie w Katowicach | Jerzy Duda Gracz – | Pro memoria – | Kolekcja wrocławska | 19.02. – 10.04.2005 r., po lewej pieczątka muzealna.
Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz – Pro memoria. Wrocławska kolekcja Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium. Wrocławska kolekcja, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy 1 VII – 24 IX 2023.
Obraz reprodukowany:
– Duda Gracz. Obrazy prowincjonalno-gminne. Kresy polskie 2000, red. Monika Branicka, Biblioteka Śląska, Katowice 2000, s. 129, il. 58 barwna;
– Anna Bugajska, Chory na Polskę. Galeria MCK. Obrazy prowincjonalno-gminne Dudy-Gracza, „Gazeta Wyborcza“ 11 VIII 2000;
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (kat. wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 85, il. barwna, poz. kat. 82;
– My, Polacy /We, the Poles /Jerzy Duda-Gracz, fot. Chris Niedenthal, [tł. Arkadiusz Belczyk], Fundacja Conspero, Kraków 2011, s. 113, il. barwna;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art, Warszawa I 2023, s. 46, il. barwna, poz. kat. 19;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy VI 2023, s. 94, il. barwna.
Obraz 2422 (Łagów – Pegaz polski) osadzony jest w scenerii małego, prowincjonalnego miasteczka, tak bardzo ukochanego przez artystę. Łączy typową dla Dudy Gracza przekorę w licznych nawiązaniach do utrwalonych w kulturze mitów i symboli (jak we wczesnych obrazach Jeźdźcy Apokalipsy czyli Fucha z 1977 roku czy Babel 2 z tego samego roku) z fascynacją odchodzącym klimatem małego miasteczka na Pojezierzu Lubuskim. O takich obrazach Dudy Gracza, nieco złośliwie pisał Andrzej Osęka: Osoby jak spod budki z piwem odgrywają sceny ze starych mitów i obrazów. W prezentowanym u nas obrazie, pegazem jest spracowany wiejski koń, zaprzężony do starej furmanki a siedzący na wozie anioł – artysta (?) ma fizjonomię zmęczonego życiem chłopa, który szuka natchnienia w kuflu z piwem, siedząc naprzeciw opasłej muzy, dosiadającej szkapę-pegaza odwrotnie do kierunku jazdy.