Michel Kikoïne urodził się w Homlu na Litwie w 1892 r. Soutine poznał w Mińsku w 1905 r kiedy uczęszczał do warsztat rysunkowy, następnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie w 1908 r.,u, gdzie poznał Pinchusa Krémègne. Michel Kikoïne przybył do Paryża ok. 1912-1913 i zapisał się do Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie pobierał lekcje u Fernanda Cormona. Artysta studiuje dawnych mistrzów w Luwrze, a szczególnie interesuje się twórczością Rembrandta, El Greco i Gustave'a Courbeta. Michel Kikoïne namalował „La Ruche, widok z lotu ptaka na budynek o nazwie „Fernand Léger”” ok. 1912-1915 po przybyciu do Paryża, kiedy przeniósł się do La Ruche. To jest widok z lotu ptaka na budynek o nazwie "Fernand Léger". W obrazie ujawnia się materiał pozostawiony przez kOlejne kreski pędzla lub przez nakładane jeden na drugi dotyk. Ten strukturalny dotyk jest typowy dla lat 1912-1915. Prace z tego okresu należą do rzadkości. Podobna praca, pochodząca z tego samego okresu, wykazuje identyczne cechy formalne (La ruche sous la neige, Olej na płótnie,, 46 x 33 cm,, kol. cz., nr 748). W dobie pełnej kubistycznej rewolucji artysta proponuje pewna geometria form. Wyraźne i proste zarysy budynków współgrają z formami łuku koła, sklepienia budynku i parteru. Kobiece postacie nosicielki wody i matki z dzieckiem są uproszczone i obrysowane na czarno. Praca ta ukazuje pewną pokusę ówczesnego artysty do geometryzacji form. Na odwrocie płótna artysta szkicuje autoportret. Zapewne niezadowolony, zakrył je Olejnym pędzlem. Za tym wybieleniem można jednak dostrzec zarysy wyprostowanej postawy i odgadnąć nieruchome spojrzenie, wyrazistą twarz. Rzadkość tego dzieła polega zarówno na przedstawionym temacie, La Ruche, mitycznym mieście artystów Szkoły Paryskiej, jak i na okresie jego realizacji, po przybyciu do Paryża. Obecność niepublikowanego młodzieńczego autoportretu na odwrocie pracy podkreśla jej wagę. Elise Vignault

087
Michel (Kikoin) KIKOINE (1892-1968)

La Ruche, widok miejski, ok. 1912-1915

Olej na płótnie, 81 x 54 cm,
Sygn. l.d. „Kikoïne”,
Na odwrocie autoportret artysty

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Michel Kikoïne urodził się w Homlu na Litwie w 1892 r. Soutine poznał w Mińsku w 1905 r kiedy uczęszczał do warsztat rysunkowy, następnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie w 1908 r.,u, gdzie poznał Pinchusa Krémègne. Michel Kikoïne przybył do Paryża ok. 1912-1913 i zapisał się do Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie pobierał lekcje u Fernanda Cormona. Artysta studiuje dawnych mistrzów w Luwrze, a szczególnie interesuje się twórczością Rembrandta, El Greco i Gustave'a Courbeta. Michel Kikoïne namalował „La Ruche, widok z lotu ptaka na budynek o nazwie „Fernand Léger”” ok. 1912-1915 po przybyciu do Paryża, kiedy przeniósł się do La Ruche. To jest widok z lotu ptaka na budynek o nazwie "Fernand Léger". W obrazie ujawnia się materiał pozostawiony przez kOlejne kreski pędzla lub przez nakładane jeden na drugi dotyk. Ten strukturalny dotyk jest typowy dla lat 1912-1915. Prace z tego okresu należą do rzadkości. Podobna praca, pochodząca z tego samego okresu, wykazuje identyczne cechy formalne (La ruche sous la neige, Olej na płótnie,, 46 x 33 cm,, kol. cz., nr 748). W dobie pełnej kubistycznej rewolucji artysta proponuje pewna geometria form. Wyraźne i proste zarysy budynków współgrają z formami łuku koła, sklepienia budynku i parteru. Kobiece postacie nosicielki wody i matki z dzieckiem są uproszczone i obrysowane na czarno. Praca ta ukazuje pewną pokusę ówczesnego artysty do geometryzacji form. Na odwrocie płótna artysta szkicuje autoportret. Zapewne niezadowolony, zakrył je Olejnym pędzlem. Za tym wybieleniem można jednak dostrzec zarysy wyprostowanej postawy i odgadnąć nieruchome spojrzenie, wyrazistą twarz. Rzadkość tego dzieła polega zarówno na przedstawionym temacie, La Ruche, mitycznym mieście artystów Szkoły Paryskiej, jak i na okresie jego realizacji, po przybyciu do Paryża. Obecność niepublikowanego młodzieńczego autoportretu na odwrocie pracy podkreśla jej wagę. Elise Vignault