Jan Cybis kształcił się w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu oraz w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u J. Pankiewicza. W 1924 r. wraz z grupą artystów - "Komitetem Paryskim" - wyjechał do Paryża, gdzie zapoznawał się z najnowszymi trendami w sztuce. Na bazie doświadczeń francuskich, przede wszystkim zainspirowany twórczością Bonnada oraz Cezanne`a, zainicjował nowy nurt w malarstwie polskim - kapizm. Artysta wiele wystawiał przed i po wojnie, w kraju oraz za granicą. Był także wybitnym pedagogiem - wykładał w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku. W twórczości Cybisa podstawową rolę odgrywa kolor, kontur praktycznie nie istnieje. Funkcję konstrukcyjną pełni barwa. Charakterystyczne są drobne, wielokrotne uderzenia pędzlem nanoszące niewielkie kontrastujące ze sobą plamy koloru. W podejmowanej przez Cybisa problematyce malarskiej dominuje martwa natura oraz pejzaże umożliwiające artyście delektowanie się wielością barw, analizowanie efektów fakturalnych.

99
Jan CYBIS (1897 - 1972)

KWIATY W WAZONIE

Olej, płótno, 37,1 x 31,3 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji


Jan Cybis kształcił się w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu oraz w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u J. Pankiewicza. W 1924 r. wraz z grupą artystów - "Komitetem Paryskim" - wyjechał do Paryża, gdzie zapoznawał się z najnowszymi trendami w sztuce. Na bazie doświadczeń francuskich, przede wszystkim zainspirowany twórczością Bonnada oraz Cezanne`a, zainicjował nowy nurt w malarstwie polskim - kapizm. Artysta wiele wystawiał przed i po wojnie, w kraju oraz za granicą. Był także wybitnym pedagogiem - wykładał w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku. W twórczości Cybisa podstawową rolę odgrywa kolor, kontur praktycznie nie istnieje. Funkcję konstrukcyjną pełni barwa. Charakterystyczne są drobne, wielokrotne uderzenia pędzlem nanoszące niewielkie kontrastujące ze sobą plamy koloru. W podejmowanej przez Cybisa problematyce malarskiej dominuje martwa natura oraz pejzaże umożliwiające artyście delektowanie się wielością barw, analizowanie efektów fakturalnych.