Na początku swojej twórczej przygody we Francji, Hayden wielokrotnie wyjeżdżał do Bretanii, gdzie nawiązał kontakt z Władysławem Ślewińskim i szkołą Pont-Aven. Następnie, około 1915 roku poznał w Paryżu przedstawicieli kubizmu: Juana Grisa, Pabla Picassa, Jeana Jacquesa Lipchitza i Jeana Metzingera. Nurt ten zdominował malarstwo Haydena na kilka lat, jednak nie odzwierciedlał on jego malarskiej duszy. W r. 1922 porzucił kubistyczne formy i powrócił do klasycznej sztuki przedstawieniowej.
Prezentowane Kwiaty w koszyku, datowane na 1930 rok, wyraźnie wskazują na powrót artysty do założeń syntetyzmu charakterystycznego dla szkoły Pont-Aven. Kompozycje kwiatowe, obok pejzaży, stały się głównym motywem jego malarstwa. Przedstawiał je ze szczególną wrażliwością i wirtuozerią. Bukiety umieszczał w zwykłych szklanych lub glinianych wazonikach, rzadziej w ozdobnych porcelanach czy koszach. Hayden, idąc za przykładem Ślewińskiego, ustawiał kwiaty na stołach lub krzesłach. Nigdy nie traktował ich jako elementu dekoracji wnętrza, lecz podchodził do nich jak do portretowanego. Każdy gatunek przedstawiony przez artystę na jego płótnach można z łatwością poddać botanicznej identyfikacji, mimo, że są one traktowane syntetycznie. Hayden nie odtwarza z fotograficzną precyzją każdego listka, czy płatka. Wręcz przeciwnie, tworzy impresjonistyczne „portrety” bukietów. Kompozycje kwiatowe napotykamy na przestrzeni całego, długiego życia twórczego Haydena.
Nasze Kwiaty charakteryzuje miękki dukt pędzla subtelnie modelujący poszczególne kształty. Stonowana gama kolorystyczna, opierająca się głównie na zieleniach i żółciach, z delikatnymi akcentami fioletu, różu i błękitu podkreśla harmonijność całej kompozycji. Natomiast wąskie kadrowanie i ciemne tło, z którego wyłania się bukiet różnorodnych kwiatów, przywodzą na myśl XVII-wieczne flamandzkie martwe natury.
Opłaty dodatkowe:
- do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
olej, płótno
81,2 x 65 cm
sygn. l.d.: Hayden. | 30
Na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 5F; na prawej listwie krosna pieczęć z numerem: BB413; powyżej fragmenty dwóch nalepek; na górnej listwie krosna numer (długopisem): 5/6.
Na początku swojej twórczej przygody we Francji, Hayden wielokrotnie wyjeżdżał do Bretanii, gdzie nawiązał kontakt z Władysławem Ślewińskim i szkołą Pont-Aven. Następnie, około 1915 roku poznał w Paryżu przedstawicieli kubizmu: Juana Grisa, Pabla Picassa, Jeana Jacquesa Lipchitza i Jeana Metzingera. Nurt ten zdominował malarstwo Haydena na kilka lat, jednak nie odzwierciedlał on jego malarskiej duszy. W r. 1922 porzucił kubistyczne formy i powrócił do klasycznej sztuki przedstawieniowej.
Prezentowane Kwiaty w koszyku, datowane na 1930 rok, wyraźnie wskazują na powrót artysty do założeń syntetyzmu charakterystycznego dla szkoły Pont-Aven. Kompozycje kwiatowe, obok pejzaży, stały się głównym motywem jego malarstwa. Przedstawiał je ze szczególną wrażliwością i wirtuozerią. Bukiety umieszczał w zwykłych szklanych lub glinianych wazonikach, rzadziej w ozdobnych porcelanach czy koszach. Hayden, idąc za przykładem Ślewińskiego, ustawiał kwiaty na stołach lub krzesłach. Nigdy nie traktował ich jako elementu dekoracji wnętrza, lecz podchodził do nich jak do portretowanego. Każdy gatunek przedstawiony przez artystę na jego płótnach można z łatwością poddać botanicznej identyfikacji, mimo, że są one traktowane syntetycznie. Hayden nie odtwarza z fotograficzną precyzją każdego listka, czy płatka. Wręcz przeciwnie, tworzy impresjonistyczne „portrety” bukietów. Kompozycje kwiatowe napotykamy na przestrzeni całego, długiego życia twórczego Haydena.
Nasze Kwiaty charakteryzuje miękki dukt pędzla subtelnie modelujący poszczególne kształty. Stonowana gama kolorystyczna, opierająca się głównie na zieleniach i żółciach, z delikatnymi akcentami fioletu, różu i błękitu podkreśla harmonijność całej kompozycji. Natomiast wąskie kadrowanie i ciemne tło, z którego wyłania się bukiet różnorodnych kwiatów, przywodzą na myśl XVII-wieczne flamandzkie martwe natury.
Opłaty dodatkowe:
- do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)