wymiary: 20.7 x 31.5 cm,
akwarela, ołówek, papier żeberkowy
Prezentowane studium polnych kwiatów pochodzi zbiorów Józefa Mehoffera – w załączeniu poświadczenie pani Anny Mehoffer-Lewandowskiej oraz, opatrzona bogatym materiałem porównawczym, ekspertyza pani Marty Romanowskiej, b. kustosza Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
Maki i chabry powstały prawdopodobnie wiosną 1893 roku, kiedy obaj artyści przebywaliw Paryżu. Według autorki ekspertyzy, malowane wówczas studia kwiatów są w twórczości Wyspiańskiego "pierwszym sygnałem zaciekawienia, zainteresowania uroda letnich roślin w pełnym rozkwicie. Mimo szkicowości to niewielkie studium doskonale pokazuje anatomię roślin: wiotkie i delikatne płatki maku, strzępiaste dynamiczne i sztywno sterczące główki chabrów".
Z "Dziennika" Józefa Mehoffera wynika, że Wyspiański rysował i malował akwarelą kwiaty około 25 kwietnia 1893 (patrz: Józef Mehoffer, Dziennik, oprac. J. Puciata-Pawłowska, Kraków 1975, s. 213), a omawiane studium może być pracą przygotowawczą do projektu witraża Śluby Jana Kazimierza (fragment "Polonia") dla katedry łacińskiej we Lwowie, nad którym artysta w tym czasie pracował.