Obraz wystawiany:
– Pracownia ul. Lea 44, Kraków (wystawa zbiorowa), Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia“ w Radomiu, Radom 27 II – 26 IV 2015;
– Ignacy Czwartos. Malarz polski, Muzeum Współczesne Wrocławia, Wrocław 22 II – 29 IV 2019;
– Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 23 II – 28 V 2023.

Obraz reprodukowany:
– Pracownia ul. Lea 44, Kraków (wystawa zbiorowa), Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia“ w Radomu, Radom 2015;
– „Arteon. Magazyn o sztuce“ nr 3/2019, s. 40;
– Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2023, il. s. 45 i 171.

W twórczości Ignacego Czwartosa, ważny nurt stanowi portret, indywidualny i zbiorowy, najczęściej w ujęciu frontalnym. Artysta tworzy rodzaj malarskich epitafiów, które poświęca cenionym przez siebie artystom: Stefanowi Gierowskiemu, Stanisławowi Fijałkowskiemu, Jerzemu Nowosielskiemu, a także Władysławowi Strzemińskiemu czy – jak w przypadku prezentowanego obrazu – Andrzejowi Wróblewskiemu.

W centrum kompozycji, umieścił Czwartos obraz Wróblewskiego pt. Ryby, zaś autora ukazał w pozycji horyzontalnej, poniżej, w symbolicznie zarysowanej trumnie. W pozostałych postaciach, rozpoznajemy krakowskich galerzystów: Jana Michalskiego i Martę Tarabułę, przedstawionych w sinoniebieskich barwach i – jak komentuje Joanna Oporek – życie i śmierć niejako zamieniają się tu miejscami i pesymistyczny przekaz zostaje odwrócony – obraz staje się wyrazem nadziei na trwałość tego, co niesie ze sobą prawdziwą wartość, poza czasem, poza zmieniającymi się koniunkturami i kryteriami ocen, ponad interpretacjami (Joanna Oporek, tekst towarzyszący wystawie Każdy ma swoich bohaterów, Otwarta Pracownia, Kraków 2018).

131
Ignacy CZWARTOS (ur. 1966)

KWIATY DLA ANDRZEJA WRÓBLEWSKIEGO, 2014

olej, płótno
200 x 200 cm
sygn. na odwr. na płótnie l.g.: IGNACY CZWARTOS | 2014 | ROK | „KWIATY DLA ANDRZEJA W...“ | WRÓBLEWSKIEGO“
Na środkowej listwie blejtramu pieczątka kolekcji Grażyny i Wojtka Janików z nr inwentarzowym flamastrem: 123/Czwa1.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
– Pracownia ul. Lea 44, Kraków (wystawa zbiorowa), Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia“ w Radomiu, Radom 27 II – 26 IV 2015;
– Ignacy Czwartos. Malarz polski, Muzeum Współczesne Wrocławia, Wrocław 22 II – 29 IV 2019;
– Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 23 II – 28 V 2023.

Obraz reprodukowany:
– Pracownia ul. Lea 44, Kraków (wystawa zbiorowa), Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia“ w Radomu, Radom 2015;
– „Arteon. Magazyn o sztuce“ nr 3/2019, s. 40;
– Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2023, il. s. 45 i 171.

W twórczości Ignacego Czwartosa, ważny nurt stanowi portret, indywidualny i zbiorowy, najczęściej w ujęciu frontalnym. Artysta tworzy rodzaj malarskich epitafiów, które poświęca cenionym przez siebie artystom: Stefanowi Gierowskiemu, Stanisławowi Fijałkowskiemu, Jerzemu Nowosielskiemu, a także Władysławowi Strzemińskiemu czy – jak w przypadku prezentowanego obrazu – Andrzejowi Wróblewskiemu.

W centrum kompozycji, umieścił Czwartos obraz Wróblewskiego pt. Ryby, zaś autora ukazał w pozycji horyzontalnej, poniżej, w symbolicznie zarysowanej trumnie. W pozostałych postaciach, rozpoznajemy krakowskich galerzystów: Jana Michalskiego i Martę Tarabułę, przedstawionych w sinoniebieskich barwach i – jak komentuje Joanna Oporek – życie i śmierć niejako zamieniają się tu miejscami i pesymistyczny przekaz zostaje odwrócony – obraz staje się wyrazem nadziei na trwałość tego, co niesie ze sobą prawdziwą wartość, poza czasem, poza zmieniającymi się koniunkturami i kryteriami ocen, ponad interpretacjami (Joanna Oporek, tekst towarzyszący wystawie Każdy ma swoich bohaterów, Otwarta Pracownia, Kraków 2018).