Polski malarz żydowskiego pochodzenia, uważany za jednego z najwybitniejszych reprezentantów Szkoły Paryskiej. Kształcił się u Józefa Pankiewicza w krakowskiej ASP. Po wyjeździe do Francji kontynuował naukę i tam odbywał podróże artystyczne.
Przyjaźnił się Modiglianim, Chagallem, Picassem, Chaplinem, Hemingwayem. Rozległe kontakty towarzyskie oraz sukces finansowy osiągany dzięki upłynnianiu własnych dzieł, stworzyły Kislingowi możliwość wspierania polskiej bohemy artystycznej w Paryżu, w tym Muter, Makowskiego, Kramsztyka czy Zaka. Stał się księciem Montparnasse’u, a królową była jedna z jego modelek - Kiki de Montparnasse.
Piękne kwiaty i kobiety malował Kisling wybornie. Niektóre obrazy utrzymane były w konwencji realistycznej, inne w tonie nostalgicznym, podobnie jak u Modiglianiego. Tworzył także eklektyczne krajobrazy.
Pomimo dostrzegalnych wpływów Ślewińskiego, Braque’a, Picassa czy Cezanne’a, udało się Kislingowi wypracować własny niepowtarzalny styl, oparty na lekkiej deformacji i nasyconych barwach, gdzie z kolei dostrzega się pokrewieństwo do fowizmu.

01
Mojżesz KISLING (1891-1953)

Kwiaty białe, 1980

litografia, papier, 62 x 46 cm w świetle passe-partout
sygn. l.d. i p.d.

Obraz nabyty od syna artysty Jeana Kislinga w Paryżu w czasach, gdy Jean był żonaty ze słynną ze swej wybitnej urody żoną Christine...

* droit de suite

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Polski malarz żydowskiego pochodzenia, uważany za jednego z najwybitniejszych reprezentantów Szkoły Paryskiej. Kształcił się u Józefa Pankiewicza w krakowskiej ASP. Po wyjeździe do Francji kontynuował naukę i tam odbywał podróże artystyczne.
Przyjaźnił się Modiglianim, Chagallem, Picassem, Chaplinem, Hemingwayem. Rozległe kontakty towarzyskie oraz sukces finansowy osiągany dzięki upłynnianiu własnych dzieł, stworzyły Kislingowi możliwość wspierania polskiej bohemy artystycznej w Paryżu, w tym Muter, Makowskiego, Kramsztyka czy Zaka. Stał się księciem Montparnasse’u, a królową była jedna z jego modelek - Kiki de Montparnasse.
Piękne kwiaty i kobiety malował Kisling wybornie. Niektóre obrazy utrzymane były w konwencji realistycznej, inne w tonie nostalgicznym, podobnie jak u Modiglianiego. Tworzył także eklektyczne krajobrazy.
Pomimo dostrzegalnych wpływów Ślewińskiego, Braque’a, Picassa czy Cezanne’a, udało się Kislingowi wypracować własny niepowtarzalny styl, oparty na lekkiej deformacji i nasyconych barwach, gdzie z kolei dostrzega się pokrewieństwo do fowizmu.