W latach 1907-11 studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. W 1911 r. wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg artystów École de Paris. Prezentował swe prace na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych i Tuileries. Brał udział w wystawach Nowej Secesji Monachijskiej, Galerie Dietzel w Monachium oraz berlińskiej Wolnej Secesji. Pracownia artysty przy rue Joseph-Bara 3 na Montparnassie była miejscem spotkań świata artystycznego; bywali w niej Pablo Picasso, André Derain, Juan Gris, Amedeo Modigliani i Chaim Soutine. Na lata 1917-40 przypadają największe sukcesy artysty. Miał szereg indywidualnych prezentacji w paryskich galeriach, a także w Carnegie Institute w Pittsburghu, w Londynie i Marsylii. Retrospektywne ekspozycje prac Kislinga odbyły się w Musée du Petit Palais w Genewie (1983) i Musée du Grand Palais w Paryżu (1984). W 1940 r., uciekając przed gestapo, wyjechał do Hiszpanii, następnie do Portugalii i Stanów Zjednoczonych. W 1941 r. zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie wystawiał w Whitney Museum of Art. W 1945 r. powrócił do Francji i osiadł w Sanary-sur-Mer. W malarstwie Kislinga z lat 1912-18 przejawiła się fascynacja sztuką Cézanne`a. W latach 1920. artysta opowiedział się za tradycyjnym warsztatem malarskim i wybrał kontynuację sztuki muzealnej. Dążył do stworzenia własnej formuły portretu wywodzącej się ze sztuki wczesnego renesansu. Zasłynął też jako malarz aktów o przestylizowanych kształtach i wystudiowanych pozach. Prezentowana litografia to typowa dla stylistyki Kislinga kompozycja o wysokich walorach dekoracyjnych nawiązująca do konwencji obrazowania siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich. Linearyzm ujęcia kwiatów i precyzyjny modelunek walorowy ich kielichów uwypukla tu głęboki błękit neutralnego tła, który intensyfikuje także nasycone róże, żółcienie i biel bogatego bukietu.

23
Mojżesz KISLING (1891-1953)

Kwiaty

litografia barwna, 62,2 x 48,4 (w świetle passe- partout)
sygn. ołówkiem pod ryciną p. d.: Jean Kisling (na owalnej pieczęci: ATELIER KISLING), napis l. d.: 5/150

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1907-11 studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. W 1911 r. wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg artystów École de Paris. Prezentował swe prace na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych i Tuileries. Brał udział w wystawach Nowej Secesji Monachijskiej, Galerie Dietzel w Monachium oraz berlińskiej Wolnej Secesji. Pracownia artysty przy rue Joseph-Bara 3 na Montparnassie była miejscem spotkań świata artystycznego; bywali w niej Pablo Picasso, André Derain, Juan Gris, Amedeo Modigliani i Chaim Soutine. Na lata 1917-40 przypadają największe sukcesy artysty. Miał szereg indywidualnych prezentacji w paryskich galeriach, a także w Carnegie Institute w Pittsburghu, w Londynie i Marsylii. Retrospektywne ekspozycje prac Kislinga odbyły się w Musée du Petit Palais w Genewie (1983) i Musée du Grand Palais w Paryżu (1984). W 1940 r., uciekając przed gestapo, wyjechał do Hiszpanii, następnie do Portugalii i Stanów Zjednoczonych. W 1941 r. zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie wystawiał w Whitney Museum of Art. W 1945 r. powrócił do Francji i osiadł w Sanary-sur-Mer. W malarstwie Kislinga z lat 1912-18 przejawiła się fascynacja sztuką Cézanne`a. W latach 1920. artysta opowiedział się za tradycyjnym warsztatem malarskim i wybrał kontynuację sztuki muzealnej. Dążył do stworzenia własnej formuły portretu wywodzącej się ze sztuki wczesnego renesansu. Zasłynął też jako malarz aktów o przestylizowanych kształtach i wystudiowanych pozach. Prezentowana litografia to typowa dla stylistyki Kislinga kompozycja o wysokich walorach dekoracyjnych nawiązująca do konwencji obrazowania siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich. Linearyzm ujęcia kwiatów i precyzyjny modelunek walorowy ich kielichów uwypukla tu głęboki błękit neutralnego tła, który intensyfikuje także nasycone róże, żółcienie i biel bogatego bukietu.