POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard-Antonini, Paryż, listopad 2014
kolekcja prywatna, Warszawa

WYSTAWIANY:
Joseph Pressmane, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 maja - 28 września 2019

LITERATURA:
Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, nr kat. 14, s. 53 (il.)

„Sztuka to wyrażenie wrażenia. Już wobec tego obiekt jest absolutnie konieczny do wydobycia obrazu. Pomiędzy wrażeniem w wyrażeniem pośredniczy u artysty podświadomość i dlatego dzieło jest zagadnieniem duchowym, a nie fotograficzną imitacją obiektu. Każdy temat może zostać namalowany, o ile artysta zgłębi go na sposób duchowy”. (Joseph Pressmane)

Prezentowana martwa natura „Bukiet kwiatów” pochodzi z okresu największego uznania twórczości Josepha Pressmane’a. Malarz po wojnie zyskał sympatię ważnych krytyków, zaangażował się w ruch wystawienniczy. Jego dotychczasowa kariera artystyczna zyskała zwieńczenie w postaci otrzymanych prestiżowych nagród: Nagrody Krytyki w 1951 roku i Nagrody Bührlego w 1952 roku. Monografista Pressmane’a, Artur Winiarski odnotowuje: „Popularność Pressmane’a w latach pięćdziesiątych była głównie efektem jego pracy i talentu. Niemniej jednak artysta. Niemniej jednak artysta bardzo dużo zawdzięczał francuskiej krytyce artystycznej, zwłaszcza tej związanej ze środowiskami lewicowymi, która szczególnie ceniła malarstwo figuratywne. (…) Ta widziała go jako jednego z reprezentantów ‘twardego nurtu” malarstwa francuskiego, zestawiając go na przykład z Claude’em Venardem czy Bernardem Buffetem” (Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, s. 111).

Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana w Jerozolimie przypadła na 1925 rok, gdzie wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 r. przeprowadził się do Paryża na stałe, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna dbałość o detal. W Paryżu ostał wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął klekcjonować prace artysty oraz stałe się jego opiekunem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

133
Joseph PRESSMANE (1904-1967)

"Kwiat w doniczce"

olej/płótno, 55,5 x 38,5 cm
sygnowany p.d.: 'J. Pressmane'
na odwrociu po lewej stronie u góry płótna odręczny zapis 'Gs (JP) | N: 1.002; na poprzecznej listwie blejtramu papierowa nalepka z numerem domu aukcyjnego '1349/MR14' oraz napis 'Pressmane - Fleurs' i papierowa nalepka z numerem aukcyjnym '205'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard-Antonini, Paryż, listopad 2014
kolekcja prywatna, Warszawa

WYSTAWIANY:
Joseph Pressmane, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 maja - 28 września 2019

LITERATURA:
Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, nr kat. 14, s. 53 (il.)

„Sztuka to wyrażenie wrażenia. Już wobec tego obiekt jest absolutnie konieczny do wydobycia obrazu. Pomiędzy wrażeniem w wyrażeniem pośredniczy u artysty podświadomość i dlatego dzieło jest zagadnieniem duchowym, a nie fotograficzną imitacją obiektu. Każdy temat może zostać namalowany, o ile artysta zgłębi go na sposób duchowy”. (Joseph Pressmane)

Prezentowana martwa natura „Bukiet kwiatów” pochodzi z okresu największego uznania twórczości Josepha Pressmane’a. Malarz po wojnie zyskał sympatię ważnych krytyków, zaangażował się w ruch wystawienniczy. Jego dotychczasowa kariera artystyczna zyskała zwieńczenie w postaci otrzymanych prestiżowych nagród: Nagrody Krytyki w 1951 roku i Nagrody Bührlego w 1952 roku. Monografista Pressmane’a, Artur Winiarski odnotowuje: „Popularność Pressmane’a w latach pięćdziesiątych była głównie efektem jego pracy i talentu. Niemniej jednak artysta. Niemniej jednak artysta bardzo dużo zawdzięczał francuskiej krytyce artystycznej, zwłaszcza tej związanej ze środowiskami lewicowymi, która szczególnie ceniła malarstwo figuratywne. (…) Ta widziała go jako jednego z reprezentantów ‘twardego nurtu” malarstwa francuskiego, zestawiając go na przykład z Claude’em Venardem czy Bernardem Buffetem” (Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, s. 111).

Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana w Jerozolimie przypadła na 1925 rok, gdzie wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 r. przeprowadził się do Paryża na stałe, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna dbałość o detal. W Paryżu ostał wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął klekcjonować prace artysty oraz stałe się jego opiekunem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.