WYSTAWIANY:
- Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972-2016, 2 kwietnia - 12 czerwca 2016, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016.
W 1971 uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Tkaniny PWSSP w Łodzi w Pracowni Malarstwa prof. Romana Modzelewskiego. Następnie związany z łódzką uczelnią jako pedagog. W latach 1976-1980 uczestniczył w Międzynarodowych Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach. Od 1986 uczestnik Międzynarodowych Plenerów dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii organizowanych przez Bożenę Kowalską. Początkowo tworzył ekspresyjne obrazy - formy reliefowe, nieregularne, nasuwające skojarzenia ze światem organicznym. Wykorzystywał w nich kontrast czerni i bieli.
Z czasem wprowadził do swoich prac geometrię. W drugiej połowie lat 80. w pracach Gieragi zaczęła dominować szarość a powierzchnia obrazów zyskała fakturę w postaci rytych linii. W końcu lat 80. malarz wprowadził kolor. Na początku XXI w., w reliefach zatytułowanych "Progresje", eksperymentował z nasyceniem barwy, osiągając efekt iluzji optycznej przez zagęszczanie rowków.
Prezentowany obraz świadczy o powrocie do ascetycznej szarości oraz rezygnacji z autentycznego reliefu na rzecz rysunku czarnej linii. Artysta prowadzi subtelną grę z percepcją wzrokową odbiorcy, dopasowując kształt podobrazia do krawędzi dwóch, "nałożonych" na siebie, form. Przy czym oko wyodrębnia kwadraty częściowo na podstawie krzywych krawędzi całości, częściowo dzięki namalowanej wewnątrz kompozycji linii.
akryl/płyta, 95 x 95 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: ANDRZEJ GIERAGA | KWADRATY C | 95 x 95 cm | PŁYTA | AKRYL | 2014
WYSTAWIANY:
- Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972-2016, 2 kwietnia - 12 czerwca 2016, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016.
W 1971 uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Tkaniny PWSSP w Łodzi w Pracowni Malarstwa prof. Romana Modzelewskiego. Następnie związany z łódzką uczelnią jako pedagog. W latach 1976-1980 uczestniczył w Międzynarodowych Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach. Od 1986 uczestnik Międzynarodowych Plenerów dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii organizowanych przez Bożenę Kowalską. Początkowo tworzył ekspresyjne obrazy - formy reliefowe, nieregularne, nasuwające skojarzenia ze światem organicznym. Wykorzystywał w nich kontrast czerni i bieli.
Z czasem wprowadził do swoich prac geometrię. W drugiej połowie lat 80. w pracach Gieragi zaczęła dominować szarość a powierzchnia obrazów zyskała fakturę w postaci rytych linii. W końcu lat 80. malarz wprowadził kolor. Na początku XXI w., w reliefach zatytułowanych "Progresje", eksperymentował z nasyceniem barwy, osiągając efekt iluzji optycznej przez zagęszczanie rowków.
Prezentowany obraz świadczy o powrocie do ascetycznej szarości oraz rezygnacji z autentycznego reliefu na rzecz rysunku czarnej linii. Artysta prowadzi subtelną grę z percepcją wzrokową odbiorcy, dopasowując kształt podobrazia do krawędzi dwóch, "nałożonych" na siebie, form. Przy czym oko wyodrębnia kwadraty częściowo na podstawie krzywych krawędzi całości, częściowo dzięki namalowanej wewnątrz kompozycji linii.