Rzeźba unikatowa, nawiązująca do dwóch kultur z Sanskrytu - Kubera (symbolu bogactwa, zdrowia i dobrobytu) i Bachusa (symbolu płodności i urodzaju)


Miłosz Płonka
Artysta rzeźbiarz, malarz i rysownik, który może pochwalić się pokaźnym dorobkiem twórczym. Urodził się w Wadowicach w 1969 roku, młodość spędził w Andrychowie u podnóży Beskidu Małego. Jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem. im. Antoniego Kenara w Zakopanem i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1990-92 studiował na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w pracowni rzeźby Alojzego Gryta. Studia kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni rzeźby prof. Adama Myjaka i prof. Jana Kucza, gdzie otrzymał dyplom z wyróżnieniem. Uzyskał również aneks do dyplomu w pracowni rysunku i malarstwa prof. Jacka Sienickiego. W latach 1997-1998 przebywał na stypendiach zagranicznych w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Bratysławie na Słowacji w pracowni intermedialnej prof. Juraja Bartusza, a następnie w Benares Hindu Uniwersity w Waranasi w Indiach, gdzie zdobywał doświadczenie i wiedzę w pracowniach rzeźby prof. Balbira Singh Katta i na Wydziale Sztuk Wizualnych.
Swoje doświadczenie mógł potem wykorzystać jako pracownik dydaktyczny w Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu 2000-2001r.
Miłosz Płonka uczestniczył w licznych międzynarodowych sympozjach i spotkaniach twórczych, festiwalach artystycznych, wystawach indywidualnych i zbiorowych, oraz projektach artystycznych w Polsce i za granicą, w tym min. w Chinach, Indiach, Francji, Niemczech, Słowacji. Na twórczość artysty duży wpływ wywarły prace rzeźbiarzy Jędrzeja Wowry, Edwarda Sutora, Antoniego Rząsy i Władysława Hasiora, z których twórczością spotkał się we wczesnym okresie zafascynowania sztuką.
Ciekawym i inspirującym doświadczeniem w życiu artysty było zetknięcie się z naukami Buddy, oraz zainteresowanie filozofią kulturą i ikonografią Azji, co zaowocowało powstaniem prac nawiązujących swą formą i treścią do kultur Wschodu. Artysta współpracował z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, prezentując na międzynarodowych wystawach swoje rzeźby i obrazy.
Od 1999 r. rzeźba pt. Budda Kreacyjny zdobi dziedziniec „Oazy Orientalnej” Muzeum.
Prace artysty znajdują się w zbiorach państwowych, kościelnych i prywatnych w Polsce i za granicą.

06
Miłosz PŁONKA (ur. 1969)

"Kubera-Bachus", 2009

Rzeźba unikatowa, drewno sosna (syberyjska), woskowana, złocenie,
wymiary: wys. 70 cm, szer. 60 cm , gł. 30 cm, waga 25 kg,
sygnowanie: znak autora (z tyłu pracy)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rzeźba unikatowa, nawiązująca do dwóch kultur z Sanskrytu - Kubera (symbolu bogactwa, zdrowia i dobrobytu) i Bachusa (symbolu płodności i urodzaju)


Miłosz Płonka
Artysta rzeźbiarz, malarz i rysownik, który może pochwalić się pokaźnym dorobkiem twórczym. Urodził się w Wadowicach w 1969 roku, młodość spędził w Andrychowie u podnóży Beskidu Małego. Jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem. im. Antoniego Kenara w Zakopanem i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1990-92 studiował na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w pracowni rzeźby Alojzego Gryta. Studia kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni rzeźby prof. Adama Myjaka i prof. Jana Kucza, gdzie otrzymał dyplom z wyróżnieniem. Uzyskał również aneks do dyplomu w pracowni rysunku i malarstwa prof. Jacka Sienickiego. W latach 1997-1998 przebywał na stypendiach zagranicznych w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Bratysławie na Słowacji w pracowni intermedialnej prof. Juraja Bartusza, a następnie w Benares Hindu Uniwersity w Waranasi w Indiach, gdzie zdobywał doświadczenie i wiedzę w pracowniach rzeźby prof. Balbira Singh Katta i na Wydziale Sztuk Wizualnych.
Swoje doświadczenie mógł potem wykorzystać jako pracownik dydaktyczny w Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu 2000-2001r.
Miłosz Płonka uczestniczył w licznych międzynarodowych sympozjach i spotkaniach twórczych, festiwalach artystycznych, wystawach indywidualnych i zbiorowych, oraz projektach artystycznych w Polsce i za granicą, w tym min. w Chinach, Indiach, Francji, Niemczech, Słowacji. Na twórczość artysty duży wpływ wywarły prace rzeźbiarzy Jędrzeja Wowry, Edwarda Sutora, Antoniego Rząsy i Władysława Hasiora, z których twórczością spotkał się we wczesnym okresie zafascynowania sztuką.
Ciekawym i inspirującym doświadczeniem w życiu artysty było zetknięcie się z naukami Buddy, oraz zainteresowanie filozofią kulturą i ikonografią Azji, co zaowocowało powstaniem prac nawiązujących swą formą i treścią do kultur Wschodu. Artysta współpracował z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, prezentując na międzynarodowych wystawach swoje rzeźby i obrazy.
Od 1999 r. rzeźba pt. Budda Kreacyjny zdobi dziedziniec „Oazy Orientalnej” Muzeum.
Prace artysty znajdują się w zbiorach państwowych, kościelnych i prywatnych w Polsce i za granicą.