Frantisek Kupka był czeskim malarzem, który odegrał kluczową rolę w rozwoju sztuki abstrakcyjnej. Większą część swojego artystycznego życia spędził we Francji, gdzie stał się jednym z pionierów malarstwa abstrakcyjnego, chociaż w swoim czasie nie zdobył aż tak dużej popularności jak niektórzy jego współcześni, np. Wassily Kandinsky czy Piet Mondrian. Jednak w miarę upływu lat, znaczenie jego twórczości zaczęło być coraz bardziej doceniane, a on sam stał się jedną z kluczowych postaci w historii sztuki nowoczesnej.
František Kupka zafascynowany filozofią, nauką, muzyką i ezoteryką, Kupka uważał, że malarstwo może być medium wyrażającym uniwersalne zasady istnienia, podobnie jak muzyka jest sztuką wyrażającą emocje bez potrzeby odwoływania się do form przedstawieniowych.
Kształt niebieskiego to obraz, który ilustruje jego zainteresowanie czystą geometrią i badaniem koloru. Głównym elementem kompozycji jest dominujący niebieski kolor, który stanowi bazę do zbudowania relacji pomiędzy kształtami na płótnie. Formy na obrazie są dynamiczne, ale zarazem wyważone, tworząc wrażenie harmonii i porządku.
Nie ma tu odniesień do rzeczywistego świata – obraz jest całkowicie abstrakcyjny. Kolor niebieski, który jest kluczowy dla tej kompozycji, ma symboliczne znaczenie w sztuce.
Kształt niebieskiego należy do serii prac, które František Kupka stworzył, badając związki między kolorem a muzyką, ruch i czas w przestrzeni. Uważał, że sztuka, podobnie jak muzyka, może wywoływać emocje jedynie za pomocą barw i form.
Twórczość Frantiska Kupka stała się przedmiotem licznych analiz i badań naukowych, a także retrospektyw. W XX wieku jego pozycja w kanonie historii sztuki została wyraźnie umocniona, a badacze podkreślają jego wkład w rozwój abstrakcji i teoretyczne podejście do sztuki. Prace Františka Kupki są cenione nie tylko przez krytyków sztuki i historyków, ale także przez kolekcjonerów, co potwierdzają zarówno wysokie notowania na aukcjach, jak i znaczenie jego dzieł w kolekcjach muzealnych na całym świecie.
Litografia, papier o wysokiej gramaturze Cotton Cream, wymiary: 57 x 45 cm w świetle passe – partout o wym. 75 x 61 cm, edycja limitowana, numerowana odręcznie 79/350, sygnowany na płycie, pod kompozycja faksymile podpisu KUPKA p.d., sucha pieczęć CMOA (Carnegie Museum Of Art.) l.d., sucha pieczęć wydawcy SPADEM PARIS p.d.(SPADEM jest to francuski odpowiednik ZAIKSU), na odwrociu hologram „verification of authenticity”. Oryginalny certyfikat wydawcy.
Zobacz katalogFrantisek Kupka był czeskim malarzem, który odegrał kluczową rolę w rozwoju sztuki abstrakcyjnej. Większą część swojego artystycznego życia spędził we Francji, gdzie stał się jednym z pionierów malarstwa abstrakcyjnego, chociaż w swoim czasie nie zdobył aż tak dużej popularności jak niektórzy jego współcześni, np. Wassily Kandinsky czy Piet Mondrian. Jednak w miarę upływu lat, znaczenie jego twórczości zaczęło być coraz bardziej doceniane, a on sam stał się jedną z kluczowych postaci w historii sztuki nowoczesnej.
František Kupka zafascynowany filozofią, nauką, muzyką i ezoteryką, Kupka uważał, że malarstwo może być medium wyrażającym uniwersalne zasady istnienia, podobnie jak muzyka jest sztuką wyrażającą emocje bez potrzeby odwoływania się do form przedstawieniowych.
Kształt niebieskiego to obraz, który ilustruje jego zainteresowanie czystą geometrią i badaniem koloru. Głównym elementem kompozycji jest dominujący niebieski kolor, który stanowi bazę do zbudowania relacji pomiędzy kształtami na płótnie. Formy na obrazie są dynamiczne, ale zarazem wyważone, tworząc wrażenie harmonii i porządku.
Nie ma tu odniesień do rzeczywistego świata – obraz jest całkowicie abstrakcyjny. Kolor niebieski, który jest kluczowy dla tej kompozycji, ma symboliczne znaczenie w sztuce.
Kształt niebieskiego należy do serii prac, które František Kupka stworzył, badając związki między kolorem a muzyką, ruch i czas w przestrzeni. Uważał, że sztuka, podobnie jak muzyka, może wywoływać emocje jedynie za pomocą barw i form.
Twórczość Frantiska Kupka stała się przedmiotem licznych analiz i badań naukowych, a także retrospektyw. W XX wieku jego pozycja w kanonie historii sztuki została wyraźnie umocniona, a badacze podkreślają jego wkład w rozwój abstrakcji i teoretyczne podejście do sztuki. Prace Františka Kupki są cenione nie tylko przez krytyków sztuki i historyków, ale także przez kolekcjonerów, co potwierdzają zarówno wysokie notowania na aukcjach, jak i znaczenie jego dzieł w kolekcjach muzealnych na całym świecie.