Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“.
Kompozycja dzieł artysty nie jest oparta na uzupełnianiu tekstu ilustracjami, na współbrzmieniu dwóch niezależnych elementów – słowa i obrazu. W księgach Makowskiego pismo i rysunek są jednością, przenikają się wzajemnie i łączą, tworząc nierozerwalną całość, dzięki której księga-obiekt staje się autonomicznym dziełem sztuki. Litery, cyfry, znaki, symbole, figury, wizerunki i wyobrażenia układają się w intymną opowieść artysty o sobie samym, o życiu, o ludziach i miejscach, o malarstwie, muzyce, filozofii i religii. Są świadectwem rozległych zainteresowań i erudycji artysty-konesera minionych epok, egzotycznych kultur, obcych języków i tajemnych wierzeń. Stanowią echa jego fascynacji dziełami dawnych mistrzów, zapis artystycznego dyskursu z twórczością artystów współczesnych, próbę sformułowania własnej teoretycznej refleksji nad kanonami i istotą sztuki. Subtelność rysunku, liryzm wyrazu, wrażliwość kolorystyczna i biegłość kompozycyjna sprawiają, że księgi dostarczają miłośnikom malarstwa satysfakcji i radości. Ich skomplikowana symbolika i wielojęzyczne, pełne odniesień do klasyki literatury, poezji, pism filozoficznych i traktatów teologicznych teksty są zaś intelektualnym wyzwaniem dla czytelników. [tekst nie podpis.] Dar Zbigniewa Makowskiego wzbogacił kolekcję książek artystycznych BN, 9 III 2016, https://www.bn.org.pl/aktualnosci/428-dar-zbigniewa-makowskiego-wzbogacil-kolekcje-ksiazek-artystycznych-bn.html#gal1457535105109-7
[inc.:] Vraisemblablement, Sophie von Kühn...
zszyta na grzbiecie nićmi, 27 kart (54 strony), na zmianę papier czerpany i bibuła ciemnoniebieska, tusz pióro, pędzel, akwarela, gwasz, wycięcia
20 x 16 cm
sygn. na s. 23 p.d.: wg M. E. zm.
Pochodzenie: Kolekcja historyk sztuki Teresy Sowińskiej (1940-2023), autorki wielu publikacji i wystaw, zawodowo związanej z warszawską „Zachętą“.
Kompozycja dzieł artysty nie jest oparta na uzupełnianiu tekstu ilustracjami, na współbrzmieniu dwóch niezależnych elementów – słowa i obrazu. W księgach Makowskiego pismo i rysunek są jednością, przenikają się wzajemnie i łączą, tworząc nierozerwalną całość, dzięki której księga-obiekt staje się autonomicznym dziełem sztuki. Litery, cyfry, znaki, symbole, figury, wizerunki i wyobrażenia układają się w intymną opowieść artysty o sobie samym, o życiu, o ludziach i miejscach, o malarstwie, muzyce, filozofii i religii. Są świadectwem rozległych zainteresowań i erudycji artysty-konesera minionych epok, egzotycznych kultur, obcych języków i tajemnych wierzeń. Stanowią echa jego fascynacji dziełami dawnych mistrzów, zapis artystycznego dyskursu z twórczością artystów współczesnych, próbę sformułowania własnej teoretycznej refleksji nad kanonami i istotą sztuki. Subtelność rysunku, liryzm wyrazu, wrażliwość kolorystyczna i biegłość kompozycyjna sprawiają, że księgi dostarczają miłośnikom malarstwa satysfakcji i radości. Ich skomplikowana symbolika i wielojęzyczne, pełne odniesień do klasyki literatury, poezji, pism filozoficznych i traktatów teologicznych teksty są zaś intelektualnym wyzwaniem dla czytelników. [tekst nie podpis.] Dar Zbigniewa Makowskiego wzbogacił kolekcję książek artystycznych BN, 9 III 2016, https://www.bn.org.pl/aktualnosci/428-dar-zbigniewa-makowskiego-wzbogacil-kolekcje-ksiazek-artystycznych-bn.html#gal1457535105109-7