Ks. Józef w mundurze generalskim, z szablą w ręku, na białym koniu. Wg ekspertyzy K. Olszańskiego ks. Poniatowski przedstawiony jest na perszeronie, którego nigdy nie dosiadał, "koniu w typie i formie Piotra Michałowskiego". Olszański stwierdza, że ta akwarela "jest autentyczną pracą Juliusza Kossaka z charakterystycznym układem głównej postaci, kształtów jej konia, z kolorystyką całości i poszczególnych detali".
Na odwrocie nalepka Tow. Zachęty Szt. Pięknych z tytułem X. Józef Poniatowski. Obraz ten był eksponowany w Zachęcie na wystawie pośmiertnej artysty w 1899 jako "X. Poniatowski na koniu".
Najbardziej polski spośród naszych malarzy, który z niezwykłym wyczuciem potrafił identyfikować się z polskim narodem szlacheckim, obyczajem dworu i wsi, rycerskim mitem. Uczyło go życia, a nie szkoły, choć korzystał z rad Jana Maszkowskiego we Lwowie, Piotra Michałowskiego oraz w Monachium Franza Adama.
akwarela na papierze 25 x 19
sygnowany u dołu z lewej: "Juliusz Kossak 1887"
Ks. Józef w mundurze generalskim, z szablą w ręku, na białym koniu. Wg ekspertyzy K. Olszańskiego ks. Poniatowski przedstawiony jest na perszeronie, którego nigdy nie dosiadał, "koniu w typie i formie Piotra Michałowskiego". Olszański stwierdza, że ta akwarela "jest autentyczną pracą Juliusza Kossaka z charakterystycznym układem głównej postaci, kształtów jej konia, z kolorystyką całości i poszczególnych detali".
Na odwrocie nalepka Tow. Zachęty Szt. Pięknych z tytułem X. Józef Poniatowski. Obraz ten był eksponowany w Zachęcie na wystawie pośmiertnej artysty w 1899 jako "X. Poniatowski na koniu".
Najbardziej polski spośród naszych malarzy, który z niezwykłym wyczuciem potrafił identyfikować się z polskim narodem szlacheckim, obyczajem dworu i wsi, rycerskim mitem. Uczyło go życia, a nie szkoły, choć korzystał z rad Jana Maszkowskiego we Lwowie, Piotra Michałowskiego oraz w Monachium Franza Adama.