Zdjęcie wykonane podczas zdjęć do filmu "Znicz olimpijski" na podstawie opowiadania Cezarego Chlebowskiego "Nocne szlaki". Uwieczniona na fotografii scena przedstawia skok kaskadera Krzysztofa Fusa. Mężczyzna bez żadnego zabezpieczenia skoczył z kolejki na Kasprowy z wysokości ponad 30 metrów. W zamyśle reżysera kaskader miał skoczyć na znajdujące się w pobliżu świerki, jednak spadł na ziemię. Po tragicznym wypadku Krzysztofa Fusa, który cudem uniknął śmierci, na planie filmowym obowiązywał zakaz obecności fotoreporterów.

Urodził się w 1934 roku w Warszawie. Jego pradziadek ze strony ojca założył znaną warszawską firmę odlewniczą "Bracia Łopieńscy", w dwudziestoleciu międzywojennym prowadzoną przez trzech. W 1958 roku Bogdan Łopieński ukończył studia na Akademii Wychowania Fizycznego, w latach 1957-67 pracował jako trener w Warszawskim Klubie Narciarskim oraz przez rok w Polskim Związku Narciarskim. Fotografią zainteresował się pod koniec studiów. Na początku lat 60. nawiązał współpracę z miesięcznikiem "Fotografia" - publikował wywiady z fotografami oraz zamieszczał recenzje z wystaw. Zadebiutował na początku lat 60. wystawą w Klubie Prasy w Warszawie i publikacją reportażu w tygodniku "Świat". W 1963 roku podjął studia na Wydziale Operatorskim Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, które przerwał po roku nauki. Od 1965 roku pracował jako fotoreporter w miesięczniku "Polska" (edycja Wschód), od 1969 roku w tygodniku "Perspektywy", a od 1971 roku w Polskiej Agencji "Interpress". W pierwszej połowie lat 70. rozpoczął pracę jako wolny strzelec - współpracował z różnymi redakcjami oraz zajął się fotografią komercyjną. Od 1969 członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Uczestnik licznych wystaw zbiorowych m.in. World Press Photo w Hadze, Habitat Exhibition w Vancouver. Jego prace znajdują się między innymi w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Bibliotece Narodowej w Warszawie, zbiorach ZPAF i kolekcjach prywatnych. Jest również autorem tekstu "Diabelskie Zastępy" o fotoreporterach (Fotografia 1964).

44
Bogdan (Łukasz Bogdański) ŁOPIEŃSKI (1934 - 2017)

Krzysztof Fus, 1968 r.

vintage print, fotografia czarno-biała/papier fotograficzny, 27,5 x 21,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowana i opisana na passe-partout p.d.: `B. Łopieński` oraz p.d.: `Kaskader Krzysztof Fus`
na odwrociu sygnowana, datowana i opisana: `Krzysztof Fus 1968 | Film "Znicz olimpijski"`, `vintage print | BOGDAN ŁOPEIŃSKI` oraz nalepka autorska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Zdjęcie wykonane podczas zdjęć do filmu "Znicz olimpijski" na podstawie opowiadania Cezarego Chlebowskiego "Nocne szlaki". Uwieczniona na fotografii scena przedstawia skok kaskadera Krzysztofa Fusa. Mężczyzna bez żadnego zabezpieczenia skoczył z kolejki na Kasprowy z wysokości ponad 30 metrów. W zamyśle reżysera kaskader miał skoczyć na znajdujące się w pobliżu świerki, jednak spadł na ziemię. Po tragicznym wypadku Krzysztofa Fusa, który cudem uniknął śmierci, na planie filmowym obowiązywał zakaz obecności fotoreporterów.

Urodził się w 1934 roku w Warszawie. Jego pradziadek ze strony ojca założył znaną warszawską firmę odlewniczą "Bracia Łopieńscy", w dwudziestoleciu międzywojennym prowadzoną przez trzech. W 1958 roku Bogdan Łopieński ukończył studia na Akademii Wychowania Fizycznego, w latach 1957-67 pracował jako trener w Warszawskim Klubie Narciarskim oraz przez rok w Polskim Związku Narciarskim. Fotografią zainteresował się pod koniec studiów. Na początku lat 60. nawiązał współpracę z miesięcznikiem "Fotografia" - publikował wywiady z fotografami oraz zamieszczał recenzje z wystaw. Zadebiutował na początku lat 60. wystawą w Klubie Prasy w Warszawie i publikacją reportażu w tygodniku "Świat". W 1963 roku podjął studia na Wydziale Operatorskim Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, które przerwał po roku nauki. Od 1965 roku pracował jako fotoreporter w miesięczniku "Polska" (edycja Wschód), od 1969 roku w tygodniku "Perspektywy", a od 1971 roku w Polskiej Agencji "Interpress". W pierwszej połowie lat 70. rozpoczął pracę jako wolny strzelec - współpracował z różnymi redakcjami oraz zajął się fotografią komercyjną. Od 1969 członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Uczestnik licznych wystaw zbiorowych m.in. World Press Photo w Hadze, Habitat Exhibition w Vancouver. Jego prace znajdują się między innymi w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Bibliotece Narodowej w Warszawie, zbiorach ZPAF i kolekcjach prywatnych. Jest również autorem tekstu "Diabelskie Zastępy" o fotoreporterach (Fotografia 1964).