WYSTAWIANY:
- Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2011 (inny egzemplarz)
- Wiecznie młode. Polski vintage, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2007

LITERATURA:
- por. Anna Maga, Maria Chomentowska. Pod znakiem IWP [w:] red. Czesława Frejlich, Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX w., Kraków 2013, s. 239-340 (il.)
- por. Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga, Warszawa, 2011, s. 75 (il.)

Krzesło "Pająk" z 1956 roku to jedna z najbardziej znanych realizacji w dorobku Marii Chomentowskiej. Niewielka seria tego modelu został wykonana w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku. "Pająk", podobnie jak krzesło "Płucka" z tego samego roku, został doceniony za lekkość formy – uzyskaną dzięki zastosowaniu giętej sklejki – i za oryginalną linię, która wynikała z inspiracji kształtami organicznymi. Oba modele, wielokrotnie były prezentowane na wystawach jako jedne z najbardziej rozpoznawalnych projektów IWP. Dziś krzesło to uchodzi za prawdziwą ikonę polskiego designu. Poszukiwane przez kolekcjonerów. Znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Maria Chomentowska zapisała się w historii designu jako czołowa reprezentantka polskiego funkcjonalizmu lat 50. i 60. XX wieku. Przez ponad 20 lat działała pod znakiem Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jej dorobek osiągnął imponującą skalę głównie za sprawą typu realizacji zakrojonych na szeroką skalę społeczną. Artystka w latach działalności dla IWP (1951-77) wielokrotnie była odpowiedzialna za projekty wyposażenia szkół i przedszkoli. Wykazywała doskonałe zrozumienie potrzeb przyszłych użytkowników swoich projektów. W pracy opierała się wynikach badań na temat warunków rozwojowych psychologicznych i fizjologicznych u dzieci i młodzieży oraz pomiarów antropometrycznych. Owocem były meble funkcjonalne, o wyważonych proporcjach, "zaakceptowane jako fizjologicznie prawidłowe". Najdoskonalszym przykładem zrozumienia potrzeb najmłodszych był projekt mebli "rosnących" razem z dziećmi, czyli mebli modułowych, zmieniających swoje proporcje, wraz z dorastającym użytkownikiem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

115
Maria CHOMENTOWSKA (1924 - 2013)

Krzesło Pająk (typ 288), 1956, Instytut Wzornictwa Przemysłowego

drewno, sklejka, 75 x 40 x 37 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY:
- Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2011 (inny egzemplarz)
- Wiecznie młode. Polski vintage, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2007

LITERATURA:
- por. Anna Maga, Maria Chomentowska. Pod znakiem IWP [w:] red. Czesława Frejlich, Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX w., Kraków 2013, s. 239-340 (il.)
- por. Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga, Warszawa, 2011, s. 75 (il.)

Krzesło "Pająk" z 1956 roku to jedna z najbardziej znanych realizacji w dorobku Marii Chomentowskiej. Niewielka seria tego modelu został wykonana w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku. "Pająk", podobnie jak krzesło "Płucka" z tego samego roku, został doceniony za lekkość formy – uzyskaną dzięki zastosowaniu giętej sklejki – i za oryginalną linię, która wynikała z inspiracji kształtami organicznymi. Oba modele, wielokrotnie były prezentowane na wystawach jako jedne z najbardziej rozpoznawalnych projektów IWP. Dziś krzesło to uchodzi za prawdziwą ikonę polskiego designu. Poszukiwane przez kolekcjonerów. Znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Maria Chomentowska zapisała się w historii designu jako czołowa reprezentantka polskiego funkcjonalizmu lat 50. i 60. XX wieku. Przez ponad 20 lat działała pod znakiem Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jej dorobek osiągnął imponującą skalę głównie za sprawą typu realizacji zakrojonych na szeroką skalę społeczną. Artystka w latach działalności dla IWP (1951-77) wielokrotnie była odpowiedzialna za projekty wyposażenia szkół i przedszkoli. Wykazywała doskonałe zrozumienie potrzeb przyszłych użytkowników swoich projektów. W pracy opierała się wynikach badań na temat warunków rozwojowych psychologicznych i fizjologicznych u dzieci i młodzieży oraz pomiarów antropometrycznych. Owocem były meble funkcjonalne, o wyważonych proporcjach, "zaakceptowane jako fizjologicznie prawidłowe". Najdoskonalszym przykładem zrozumienia potrzeb najmłodszych był projekt mebli "rosnących" razem z dziećmi, czyli mebli modułowych, zmieniających swoje proporcje, wraz z dorastającym użytkownikiem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.