LITERATURA:
- Praktyczne piękno. KUL według Marii Chomentowskiej, Muzeum KUL, Lublin 2018

Jedną z pierwszych i najważniejszych w tamtym okresie, realizacji wnętrzarskich Marii Chomentowskiej był projekt wyposażenia dla Domów Związku Literatów Polskich w Warszawie i Oborach. Projektantka wykonała go jeszcze w czasie studiów na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP, około 1949 roku. Prezentowane krzesło pochodzi z wnętrza warszawskiego Domu ZPL przy Krakowskim Przedmieściu. Odbudowane i połączone ze sobą po wojnie kamienice Johna i Prażmowskich stały się siedzibą Związku. Na potrzeby nowej funkcji budynków Maria Chomentowska wykonała szereg projektów mebli, m.in. do sali konferencyjnej mieszczącej się na pierwszym piętrze, z której pochodzi to krzesło. Widownię tej sali tworzą połączone ze sobą w rzędy fotele o charakterystycznych podłokietnikach utworzonych przez nacięcie i wygięcie bocznych pasów oparcia. Wolnostojące krzesła uzupełniają widownię, stanowiąc rodzaj „dostawek”. Umeblowanie Sali wyraźnie wykazuje skłonność młodej projektantki do historyzmu. Najpewniej wynikała ona z ducha epoki, socrealizm poszukiwał „właściwych” form w historii, Chomentowska jednak przetworzyła i zmodernizowała style historyczne. Jej meble pozbawione są ornamentów i innych zdobień typowych dla tego czasu. Dekorację stanowi fornir i snycerskie wykończenie niektórych elementów. Około 1954 roku w ramach pracy w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego Maria Chomentowska stworzyła projekty fotela i krzesła, które również nawiązują do meblarstwa wcześniejszych epok. W zestawieniu z projektami dla ZLP widać jednak, że te nieco bidermeirowskie w wyrazie siedziska zdecydowanie bliższe są już jej stylowi nowoczesnemu. Za najbardziej wartościowy w projektowej twórczości Chomentowskiej uznaje się okres jej współpracy z IWP, w drugiej połowie lat 50. i latach 60. XX wieku. Wtedy powstały m.in. słynne siedziska „Pająk” i „Płucka”. Jest to także najlepiej rozpoznana część jej dorobku. Prezentowane krzesło jest doskonałym przykładem na to, że wczesna twórczość projektantki to również ważna i interesująca część historii polskiego powojennego wzornictwa

PODATKI I OPŁATY:- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

004
Maria CHOMENTOWSKA (1924 - 2013)

Krzesło, około 1949

drewno, tkanina, 86,5 x 49,5 x 48 cm
Krzesło dla Domu Literatów Polskich w Warszawie

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

LITERATURA:
- Praktyczne piękno. KUL według Marii Chomentowskiej, Muzeum KUL, Lublin 2018

Jedną z pierwszych i najważniejszych w tamtym okresie, realizacji wnętrzarskich Marii Chomentowskiej był projekt wyposażenia dla Domów Związku Literatów Polskich w Warszawie i Oborach. Projektantka wykonała go jeszcze w czasie studiów na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP, około 1949 roku. Prezentowane krzesło pochodzi z wnętrza warszawskiego Domu ZPL przy Krakowskim Przedmieściu. Odbudowane i połączone ze sobą po wojnie kamienice Johna i Prażmowskich stały się siedzibą Związku. Na potrzeby nowej funkcji budynków Maria Chomentowska wykonała szereg projektów mebli, m.in. do sali konferencyjnej mieszczącej się na pierwszym piętrze, z której pochodzi to krzesło. Widownię tej sali tworzą połączone ze sobą w rzędy fotele o charakterystycznych podłokietnikach utworzonych przez nacięcie i wygięcie bocznych pasów oparcia. Wolnostojące krzesła uzupełniają widownię, stanowiąc rodzaj „dostawek”. Umeblowanie Sali wyraźnie wykazuje skłonność młodej projektantki do historyzmu. Najpewniej wynikała ona z ducha epoki, socrealizm poszukiwał „właściwych” form w historii, Chomentowska jednak przetworzyła i zmodernizowała style historyczne. Jej meble pozbawione są ornamentów i innych zdobień typowych dla tego czasu. Dekorację stanowi fornir i snycerskie wykończenie niektórych elementów. Około 1954 roku w ramach pracy w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego Maria Chomentowska stworzyła projekty fotela i krzesła, które również nawiązują do meblarstwa wcześniejszych epok. W zestawieniu z projektami dla ZLP widać jednak, że te nieco bidermeirowskie w wyrazie siedziska zdecydowanie bliższe są już jej stylowi nowoczesnemu. Za najbardziej wartościowy w projektowej twórczości Chomentowskiej uznaje się okres jej współpracy z IWP, w drugiej połowie lat 50. i latach 60. XX wieku. Wtedy powstały m.in. słynne siedziska „Pająk” i „Płucka”. Jest to także najlepiej rozpoznana część jej dorobku. Prezentowane krzesło jest doskonałym przykładem na to, że wczesna twórczość projektantki to również ważna i interesująca część historii polskiego powojennego wzornictwa

PODATKI I OPŁATY:- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.