Odziedziczone po romantykach i Matejce zamiłowanie do historii, kultu narodowych i religijnych pamiątek, utożsamianych często ze sobą w polskiej świadomości, znalazły wyraz w obrazach, rysunkach i pracach graficznych ukazujących monumentalność i piękno polskiego Akropolis. Szczególnym przywiązaniem darzył Wyczółkowski miejsca narodowego kultu sięgając swą historią wieków średnich - trumnę Świętego Stanisława oraz Krucyfiks Królowej Jadwigi. Ten ostatni portretowany był przez mistrza wielokrotnie - początkowo głównie w technice olejnej (Krucyfiks Wawelski, 1896, Muzeum Narodowe w Krakowie). Ok. 1904 roku artysta z powodów zdrowotnych zmuszony był do porzucenia malarstwa na rzecz pastelu, a po 1911 roku - litografii, która to technika, doprowadzona przez Wyczółkowskiego do perfekcji, nabrała znamion nieprzewidywalności i spontaniczności. Prezentowana litografia - unikatowa, kolorowana ręcznie z niezwykła wirtuozerią i wrażliwością barwną, stanowi doskonały przykład indywidualnego podejścia mistrza do każdego niemal egzemplarza grafiki.

26
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Krucyfiks wawelski, 1929

Autolitografia kredą, ręcznie kolorowana: wym.: 425 x 270 mm (plansza 452 x 300 mm); sygn. oł. p.d.: LWyczół 1929, l.d.: Kredą (ręcznie kol.).
Lit.: D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego, Wrocław 1958. Rzadkiej urody odbitka, doskonała kolorystycznie.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Odziedziczone po romantykach i Matejce zamiłowanie do historii, kultu narodowych i religijnych pamiątek, utożsamianych często ze sobą w polskiej świadomości, znalazły wyraz w obrazach, rysunkach i pracach graficznych ukazujących monumentalność i piękno polskiego Akropolis. Szczególnym przywiązaniem darzył Wyczółkowski miejsca narodowego kultu sięgając swą historią wieków średnich - trumnę Świętego Stanisława oraz Krucyfiks Królowej Jadwigi. Ten ostatni portretowany był przez mistrza wielokrotnie - początkowo głównie w technice olejnej (Krucyfiks Wawelski, 1896, Muzeum Narodowe w Krakowie). Ok. 1904 roku artysta z powodów zdrowotnych zmuszony był do porzucenia malarstwa na rzecz pastelu, a po 1911 roku - litografii, która to technika, doprowadzona przez Wyczółkowskiego do perfekcji, nabrała znamion nieprzewidywalności i spontaniczności. Prezentowana litografia - unikatowa, kolorowana ręcznie z niezwykła wirtuozerią i wrażliwością barwną, stanowi doskonały przykład indywidualnego podejścia mistrza do każdego niemal egzemplarza grafiki.