Do motywu krucyfiksu z ołtarza Pana Jezusa Ukrzyżowanego, z prezbiterium katedry wawelskiej, Wyczółkowski wracał wielokrotnie. Najbardziej znana i chyba najwybitniejsza wersja „Krucyfiksu wawelskiego” to obraz olejny z 1896 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Poza wersjami malarskimi wawelskiego „Chrystusa na krzyżu” (pastel, akwarela) Wyczółkowski opracował kilka wersji litograficznych: do „Teki mieszanej” wydanej w 1904, w 1911 powstały trzy wersje, kolejne w latach 1915, 1921, 1924.
(K. Kulig-Janarek, W. Milewska „Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150. rocznicę urodzin artysty”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2003, s. 117).

64
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Krucyfiks wawelski, 1916

autolitografia, papier, 58 x 36 cm, wym. planszy: 65,4 x 42,5 cm,
sygn. oł. p.d.: LWyczół / 1916.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Do motywu krucyfiksu z ołtarza Pana Jezusa Ukrzyżowanego, z prezbiterium katedry wawelskiej, Wyczółkowski wracał wielokrotnie. Najbardziej znana i chyba najwybitniejsza wersja „Krucyfiksu wawelskiego” to obraz olejny z 1896 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Poza wersjami malarskimi wawelskiego „Chrystusa na krzyżu” (pastel, akwarela) Wyczółkowski opracował kilka wersji litograficznych: do „Teki mieszanej” wydanej w 1904, w 1911 powstały trzy wersje, kolejne w latach 1915, 1921, 1924.
(K. Kulig-Janarek, W. Milewska „Leon Wyczółkowski 1852-1936. W 150. rocznicę urodzin artysty”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2003, s. 117).