W repertuarze motywów podejmowanych w twórczości Menkesa, sceny pejzażowe zajmują skromny wycinek jego bogatej twórczości. Szczególnie rzadkie są przedstawienie odnoszące się do rodzinnych stron jednego z najsławniejszych malarzy kręgu École de Paris. Prezentowana praca stanowi wręcz unikatowy przykład pejzażu przedstawiającego pasterza strzegącego swoich krów. W kanonicznym oeuvre tematów malarza dominowały bowiem kobiece akty, kwiatowe kompozycje, martwe natury czy wątki z życia Żydów. Proponowany obraz utrzymany jest w typowym dla wczesnego okresu twórczości Menkesa ekspresjonistycznym tonie, stylistycznie podobnym do dzieł Chaima Soutina. Charakterystyczna szkicowość wynika z budowania kompozycji poprzez plamy kolorów, co wiąże się z zupełną rezygnacją z opisywania form wyraźnym konturem. Rozedrgana, utworzona za pomocą energicznych pociągnięć pędzla malarska struktura intensyfikuje ekspresję sielankowej sceny. Gama kolorystyczna została zawężona do przybrudzonych zieleni, zgaszonych ochr przetkanych akcentami czerni i bieli.

Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

21
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

Krowy na łące

olej/płótno, 65,3 x 81,2 cm
sygnowany l.d.: 'Menkes'
na krośnie nalepka Kunsthandlung Victor Hartberg, Berlin

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W repertuarze motywów podejmowanych w twórczości Menkesa, sceny pejzażowe zajmują skromny wycinek jego bogatej twórczości. Szczególnie rzadkie są przedstawienie odnoszące się do rodzinnych stron jednego z najsławniejszych malarzy kręgu École de Paris. Prezentowana praca stanowi wręcz unikatowy przykład pejzażu przedstawiającego pasterza strzegącego swoich krów. W kanonicznym oeuvre tematów malarza dominowały bowiem kobiece akty, kwiatowe kompozycje, martwe natury czy wątki z życia Żydów. Proponowany obraz utrzymany jest w typowym dla wczesnego okresu twórczości Menkesa ekspresjonistycznym tonie, stylistycznie podobnym do dzieł Chaima Soutina. Charakterystyczna szkicowość wynika z budowania kompozycji poprzez plamy kolorów, co wiąże się z zupełną rezygnacją z opisywania form wyraźnym konturem. Rozedrgana, utworzona za pomocą energicznych pociągnięć pędzla malarska struktura intensyfikuje ekspresję sielankowej sceny. Gama kolorystyczna została zawężona do przybrudzonych zieleni, zgaszonych ochr przetkanych akcentami czerni i bieli.

Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.