Kompozycja z elementami zaczerpniętymi z cyklu tapiserii „L’Histoire d’Alexandre” [tkanych w manufakturze w Beauvais wg projektów Charlesa Le Bruna (1619-1690)], a także z wcześniejszych dzieł Jacoba Jordaensa (1593-1678). Z lewej strony tkaniny dominuje postać słynnego władcy i zdobywcy, siedzącego na tronie, w hełmie z pióropuszem, z berłem w prawej ręce, pod baldachimem wspartym na kolumnach. Obok - osoby z jego świty: dmący w prostą trąbę młodzieniec i żołnierz w zbroi i hełmie, dźwigający rózgi liktorskie. Na pierwszym planie u dołu - klęczący, półnagi sługa z dzbanem. Z prawej strony tapiserii - niejako u stóp Aleksandra - liczna grupa hołdowników, z postacią jeźdźca w centrum; na dalszym planie - sylwetki kobiece; w tle bujnie ulistnione drzewa. Brak bordiury i oryginalnej taśmy brzegowej.
Wysoka klasa zarówno projektu, jak i warsztatu wskazuje na jeden z dwóch wymienionych ośrodków. Tapiseria o zredukowanych wymiarach; zmniejszenia dokonano przed 1860, co potwierdza brak nici barwionych barwnikami sztucznymi. O wcześniejszych naprawach i rekonstrukcjach świadczą cery jedwabiem na pustych osnowach. Pozostałe ingerencje konserwatorskie przeprowadzone współcześnie, w XXI w.: wymiana płótna i siatki konserwatorskiej zabezpieczającej miejsca ubytków [wg opracowania mgr Marioli Ratajczyk - konserwatorki tkanin].

844
KRÓLEWSKA MANUFAKTURA LES GOBELINS [lub BRUKSELA]

Tapiseria „Aleksander Wielki"
wełna, jedwab; splot płócienny; gęstość ok. 8 nitek osnowy/cm; 299 x 237 cm;
Francja, Gobelins [lub Bruksela], lata 70.-80. XVII w.

Zobacz katalog

REMPEX

277 Aukcja Sztuki Dawnej i Antyków

18.11.2020

18:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kompozycja z elementami zaczerpniętymi z cyklu tapiserii „L’Histoire d’Alexandre” [tkanych w manufakturze w Beauvais wg projektów Charlesa Le Bruna (1619-1690)], a także z wcześniejszych dzieł Jacoba Jordaensa (1593-1678). Z lewej strony tkaniny dominuje postać słynnego władcy i zdobywcy, siedzącego na tronie, w hełmie z pióropuszem, z berłem w prawej ręce, pod baldachimem wspartym na kolumnach. Obok - osoby z jego świty: dmący w prostą trąbę młodzieniec i żołnierz w zbroi i hełmie, dźwigający rózgi liktorskie. Na pierwszym planie u dołu - klęczący, półnagi sługa z dzbanem. Z prawej strony tapiserii - niejako u stóp Aleksandra - liczna grupa hołdowników, z postacią jeźdźca w centrum; na dalszym planie - sylwetki kobiece; w tle bujnie ulistnione drzewa. Brak bordiury i oryginalnej taśmy brzegowej.
Wysoka klasa zarówno projektu, jak i warsztatu wskazuje na jeden z dwóch wymienionych ośrodków. Tapiseria o zredukowanych wymiarach; zmniejszenia dokonano przed 1860, co potwierdza brak nici barwionych barwnikami sztucznymi. O wcześniejszych naprawach i rekonstrukcjach świadczą cery jedwabiem na pustych osnowach. Pozostałe ingerencje konserwatorskie przeprowadzone współcześnie, w XXI w.: wymiana płótna i siatki konserwatorskiej zabezpieczającej miejsca ubytków [wg opracowania mgr Marioli Ratajczyk - konserwatorki tkanin].