Obraz przedstawia wybudowany w stoczni w Trieście - porcie Cesarsko-Królewskiej Marynarki Wojennej - krążownik pancernopokładowy SMS "Kaiser Franz Josef I", zwodowany 18. maja 1889 r. Nowoczesny okręt był siostrzaną jednostką innego pancernika austriackiego SMS "Kaiserin Elizabeth" i powtarzał konstrukcje włoskich krążowników
SMS "Giovanni Bausan" (1883) i SMS "Etna" (1885). Dowodził nim sam arcyksiążę i jednocześnie admirał Karol Stefan Habsburg, załoga liczyła 450 osób. Krążownik był nowoczesną jednostką, jego kadłub stalowy miał wyporności 3967 ton, długości około 100 m, szerokości około 15 m. Napęd wyposażono w dwie poziomo ustawione, o systemie potrójnego
rozruchu, maszyny czterocylindrowe, o dwóch podwójnych kotłach. Moc wynosiła 6400 koni mech., co dawało prędkość 18 węzłów (33,5 km/h), na próbach osiągał jednak prędkość faktyczną 20 węzłów (37,3 km/h). Wyposażony był min. w dwa działa kaliber 24 cm i sześć dział kaliber 15 cm, cztery wyrzutnie torpedowe kaliber 30 cm. Brał udział w bitwach morskich I wojny światowej, a następnie w wyniku wojennych kontrybucji przeszedł pod banderę francuską. W dniu 17.
października 1919 r. w czasie silnego sztormu przeładowany okręt zatonął niedaleko portu Kumbor w Zatoce Cottaro (Adriatyk).

Artysta Aleksander Kircher - nb. urodzony w Trieście - absolwent Akademii Berlińskiej, wzięty marynista, twórca licznych "portretów" okrętów flot austrowęgierskiej, niemieckiej namalował obraz w 1892 r. Okręt ukazany został post fatum, kiedy odbywał jeden ze swych pierwszych rejsów do Kilonii w 1890 r. Na dziobie krążownika przedstawieni zostali jego dowódca arc. Karol Stefan Habsburg i wizytujący jednostkę cesarz Niemiec - Wilhelm II.
Prezentowany obraz należał do licznej kolekcji dzieł marynistycznych znajdujących się w zbiorach Karola Stefana
Habsburga na zamku w Żywcu. W 1950 r. wraz z odebraniem dóbr Habsburgów razem z innymi dziełami przekazany został w depozyt do Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu. Odebrany stąd przez sukcesorów arcyksięcia Karola Stefana trafił w 2002 r. na rynek sztuki.
Krążownik SMS "Kaiser Franz Josef I" w porcie Kilońskim oprócz walorów artystycznych, ekspozycyjnych wiąże kilka interesujących wątków: ilustruje ambicje kolekcjonerskie i rozmiary mecenatu artystycznego polskiej gałęzi rodu Habsburgów oraz przedstawia epizody z dziejów floty Cesarsko-Królewskiej Marynarki Wojennej i Niemiec.

243
Aleksander KIRCHER (1867 Triest - 1939)

KRĄŻOWNIK SMS KAISER FRANZ JOSEF I W PORCIE KILOŃSKIM, 1892

S. M. S Kaiser Franz Josef I im Hafen von Kiel Keiser Wilhel II an Bord 3. IX. 1890
Krążownik austriacki \"Kaiser Franz Josef\" pod dowództwem arcyksięcia Karola Stefana w porcie Kilońskim
KOLEKCJA Z RODZINY HABSBURGÓW
olej, płótno,
120 x 250 cm;
sygn. l. d.: czarną farbą Kircher. 92.; napis czerwoną farbą z prawej u dołu S.M.S \"Kaiser Franz Josef I\" im Hafen von Kiel/ Wilhelm II. an Bord 3. IX. 1890.
Na odwrocie nalepka z napisem: Krążownik austriacki/ \"Keiser Franz Josef\" pod/ dowództwem arcyksięcia Karola Stefana/ w porcie Kilońskim; nalepki inwentarzowe ŻYWIEC ZAMEK - nr 40;
PAŃSTWOWE ZBIORY SZTUKI NA WAWELU DEP. 76.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz przedstawia wybudowany w stoczni w Trieście - porcie Cesarsko-Królewskiej Marynarki Wojennej - krążownik pancernopokładowy SMS "Kaiser Franz Josef I", zwodowany 18. maja 1889 r. Nowoczesny okręt był siostrzaną jednostką innego pancernika austriackiego SMS "Kaiserin Elizabeth" i powtarzał konstrukcje włoskich krążowników
SMS "Giovanni Bausan" (1883) i SMS "Etna" (1885). Dowodził nim sam arcyksiążę i jednocześnie admirał Karol Stefan Habsburg, załoga liczyła 450 osób. Krążownik był nowoczesną jednostką, jego kadłub stalowy miał wyporności 3967 ton, długości około 100 m, szerokości około 15 m. Napęd wyposażono w dwie poziomo ustawione, o systemie potrójnego
rozruchu, maszyny czterocylindrowe, o dwóch podwójnych kotłach. Moc wynosiła 6400 koni mech., co dawało prędkość 18 węzłów (33,5 km/h), na próbach osiągał jednak prędkość faktyczną 20 węzłów (37,3 km/h). Wyposażony był min. w dwa działa kaliber 24 cm i sześć dział kaliber 15 cm, cztery wyrzutnie torpedowe kaliber 30 cm. Brał udział w bitwach morskich I wojny światowej, a następnie w wyniku wojennych kontrybucji przeszedł pod banderę francuską. W dniu 17.
października 1919 r. w czasie silnego sztormu przeładowany okręt zatonął niedaleko portu Kumbor w Zatoce Cottaro (Adriatyk).

Artysta Aleksander Kircher - nb. urodzony w Trieście - absolwent Akademii Berlińskiej, wzięty marynista, twórca licznych "portretów" okrętów flot austrowęgierskiej, niemieckiej namalował obraz w 1892 r. Okręt ukazany został post fatum, kiedy odbywał jeden ze swych pierwszych rejsów do Kilonii w 1890 r. Na dziobie krążownika przedstawieni zostali jego dowódca arc. Karol Stefan Habsburg i wizytujący jednostkę cesarz Niemiec - Wilhelm II.
Prezentowany obraz należał do licznej kolekcji dzieł marynistycznych znajdujących się w zbiorach Karola Stefana
Habsburga na zamku w Żywcu. W 1950 r. wraz z odebraniem dóbr Habsburgów razem z innymi dziełami przekazany został w depozyt do Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu. Odebrany stąd przez sukcesorów arcyksięcia Karola Stefana trafił w 2002 r. na rynek sztuki.
Krążownik SMS "Kaiser Franz Josef I" w porcie Kilońskim oprócz walorów artystycznych, ekspozycyjnych wiąże kilka interesujących wątków: ilustruje ambicje kolekcjonerskie i rozmiary mecenatu artystycznego polskiej gałęzi rodu Habsburgów oraz przedstawia epizody z dziejów floty Cesarsko-Królewskiej Marynarki Wojennej i Niemiec.