Plansza XVIII
Wracamy do krakowskiego regionu, kolebki chłopskich strojów, aby zobaczyć bogaty strój oblubieńca. [rys. L i M] z typowym kołnierzem typu „kierezyja” lub peleryny ze złotym haftem i bukietem pawich piór na czapce. Rys. N i O pokazują pannę młodą w koronie ślubnej z kwiatów i błyskotek.
Rys. C z drugiej strony pokazuje czepiec, który jest zakładana na jej głowę podczas ceremonii oczepin, tradycyjnego potwierdzenia, że weszła w życie zamężnej kobiety. Jej wieniec ślubny został zdjęty, jej włosy obcięte, a ta biały koronkowy czepiec został założony na jej głowę.
[tłum. z ang.]

13
Zofia STRYJEŃSKA (1891 Kraków - 1976 Genewa)

Krakusi, plansza XVIII, z teki „Polish Peasants' Costumes”,1939

litografia, gwasz malowany szablonem (pochoir), papier; 44 x 32 cm (w świetle passe-partout);
sygn. p. d.: Z. STRYJEŃSKA
Praca pochodzi z Teki: Z. Stryjeńska, „Polish peasants costumes”, Nice 1939. Published by C. Szwedzicki.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Plansza XVIII
Wracamy do krakowskiego regionu, kolebki chłopskich strojów, aby zobaczyć bogaty strój oblubieńca. [rys. L i M] z typowym kołnierzem typu „kierezyja” lub peleryny ze złotym haftem i bukietem pawich piór na czapce. Rys. N i O pokazują pannę młodą w koronie ślubnej z kwiatów i błyskotek.
Rys. C z drugiej strony pokazuje czepiec, który jest zakładana na jej głowę podczas ceremonii oczepin, tradycyjnego potwierdzenia, że weszła w życie zamężnej kobiety. Jej wieniec ślubny został zdjęty, jej włosy obcięte, a ta biały koronkowy czepiec został założony na jej głowę.
[tłum. z ang.]