Fragmenty opinii:
"Opiniowany obraz przedstawia wieczorny widok Rynku Głównego w Krakowie. [...] Stonowana, monochromatyczna kolorystyka pracy uzupełniona została drobnymi akcentami czerwieni i błękitu widocznymi w przeszklonych witrynach. Obraz malowany jest energicznymi, krótkimi pociągnięciami pędzla, przy użyciu farby nakładanej grubą warstwą [...].
Soter Jaxa-Małachowski lubił ponoć powtarzać, że Kraków ma ładne zaułki i ładne szczegóły i jako temat swoich kompozycji wybierał właśnie te urokliwe miejsca. Często tworzył nokturny [...].
W nocnych widokach Krakowa źródłem światła w obrazie były przede wszystkim latarnie miejskie, a w przypadku opiniowanej pracy także blask dochodzący z okien kamienic. W kompozycjach olejnych efekty świetlne zostały wzmocnione przez zastosowanie techniki nakładania farby impastami, dając tym samym wrażenie rozedrgania światła na powierzchni płótna."

003
Soter JAXA-MAŁACHOWSKI (1867 Wolanów -1952 Kraków)

Krakowski Rynek nocą, 1933

olej, płótno, 35 x 50 cm, Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1933",
Na blejtramie pieczęcie krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz.
Widoczny ślad po przebiciu płótna (gwoździem?) (śr.g.).
Obraz posiada ekspertyzę Katarzyny Łomnickiej z 2024 roku.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Fragmenty opinii:
"Opiniowany obraz przedstawia wieczorny widok Rynku Głównego w Krakowie. [...] Stonowana, monochromatyczna kolorystyka pracy uzupełniona została drobnymi akcentami czerwieni i błękitu widocznymi w przeszklonych witrynach. Obraz malowany jest energicznymi, krótkimi pociągnięciami pędzla, przy użyciu farby nakładanej grubą warstwą [...].
Soter Jaxa-Małachowski lubił ponoć powtarzać, że Kraków ma ładne zaułki i ładne szczegóły i jako temat swoich kompozycji wybierał właśnie te urokliwe miejsca. Często tworzył nokturny [...].
W nocnych widokach Krakowa źródłem światła w obrazie były przede wszystkim latarnie miejskie, a w przypadku opiniowanej pracy także blask dochodzący z okien kamienic. W kompozycjach olejnych efekty świetlne zostały wzmocnione przez zastosowanie techniki nakładania farby impastami, dając tym samym wrażenie rozedrgania światła na powierzchni płótna."