Teodor Baltazar Stachowicz - krakowski malarz pierwszej połowy XIX wieku. Był synem Michała Stachowicza, a także jego uczniem i kontynuatorem. Malował, nierzadko wykorzystując rysunki ojca, a jego niewielkich rozmiarów obrazy uwieczniły nieistniejące już budowle. Malował krakowskie kościoły po Wielkim Pożarze w lipcu 1850; jest m.in. autorem czterech dokumentacyjnych obrazów przedstawiających wnętrze kościoła dominikanów przed i podczas pożaru. Kilkadziesiąt jego prac znajduje się zbiorach Muzeum Historycznego miasta Krakowa. W kaplicy Zbaraskich w kościele Dominikanów w Krakowie znajduje się jego obraz Wizja świętej Katarzyny Sieneńskiej. Ponadto jego obrazy posiadają klasztor cystersów w Mogile, Archiwum Akt Dawnych, Muzeum Narodowe w Krakowie. Prezentowane płótno z dokumentacyjną wiernością odtwarzające architekturę można związać z rozwijającym się od drugiej ćwierci XIX wieku nurtem malarstwa mieszczańskiego. Bardzo podobny widok barbakanu w Krakowie - z mniej rozbudowaną sceną na pierwszym planie obrazu - możemy zobaczyć na płótnie z początku XIX wieku nieokreślonego malarza, znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego (por.: H. Blak, B. Małkiewicz, E. Wojtałowa, Malarstwo polskie XIX wieku, Kraków 1920, poz. kat. 1262, il. na s. 460).

112
Teodor Baltazar STACHOWICZ (1800 Kraków - 1873 tamże)

KRAKOWSKI BARBAKAN, ok. 1820-30

Olej, płótno;
39 x 46 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Teodor Baltazar Stachowicz - krakowski malarz pierwszej połowy XIX wieku. Był synem Michała Stachowicza, a także jego uczniem i kontynuatorem. Malował, nierzadko wykorzystując rysunki ojca, a jego niewielkich rozmiarów obrazy uwieczniły nieistniejące już budowle. Malował krakowskie kościoły po Wielkim Pożarze w lipcu 1850; jest m.in. autorem czterech dokumentacyjnych obrazów przedstawiających wnętrze kościoła dominikanów przed i podczas pożaru. Kilkadziesiąt jego prac znajduje się zbiorach Muzeum Historycznego miasta Krakowa. W kaplicy Zbaraskich w kościele Dominikanów w Krakowie znajduje się jego obraz Wizja świętej Katarzyny Sieneńskiej. Ponadto jego obrazy posiadają klasztor cystersów w Mogile, Archiwum Akt Dawnych, Muzeum Narodowe w Krakowie. Prezentowane płótno z dokumentacyjną wiernością odtwarzające architekturę można związać z rozwijającym się od drugiej ćwierci XIX wieku nurtem malarstwa mieszczańskiego. Bardzo podobny widok barbakanu w Krakowie - z mniej rozbudowaną sceną na pierwszym planie obrazu - możemy zobaczyć na płótnie z początku XIX wieku nieokreślonego malarza, znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego (por.: H. Blak, B. Małkiewicz, E. Wojtałowa, Malarstwo polskie XIX wieku, Kraków 1920, poz. kat. 1262, il. na s. 460).