Bibliografia:
– A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 169, nr kat. 289, 290, 291.

Krakowiak należy do cyklu mającego być ilustracją zwyczajów i zabaw ludu polskiego, do których tak tęskno było emigrantom przebywającym w Paryżu. Kompozycje z polskimi motywami ludowymi przez francuską publikę uznane zostały za oryginalne i egzotyczne. Znana jest rozbudowana scena wiejskiej zabawy (Paysans polonais en fete), w wersji olejnej z roku 1861 oraz powtórzona w akwarelowej replice, która prezentowana była w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w r. 1863. Natomiast szkice przygotowawcze, wymieniane w spisie dzieł Kwiatkowskiego sporządzonym przez badaczkę jego twórczości – Aleksandrę Melbechowską-Luty, ukazują krakowiaków w tanecznym ruchu. Dwie kompozycje zatytułowane Krakowiak oraz jedną noszącą tytuł Bal kostiumowy w Hôtel Lambert Melbechowska-Luty datuje przed rokiem 1862. Tym samym podobnie możemy datować również prezentowaną akwarelę.

01
Teofil KWIATKOWSKI (1809 Pułtusk - 1891 Avallon)

KRAKOWIAK, ok. 1862

akwarela, papier
10,5 x 13 cm
sygn. p.d.: T. Kwiatkowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Bibliografia:
– A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 169, nr kat. 289, 290, 291.

Krakowiak należy do cyklu mającego być ilustracją zwyczajów i zabaw ludu polskiego, do których tak tęskno było emigrantom przebywającym w Paryżu. Kompozycje z polskimi motywami ludowymi przez francuską publikę uznane zostały za oryginalne i egzotyczne. Znana jest rozbudowana scena wiejskiej zabawy (Paysans polonais en fete), w wersji olejnej z roku 1861 oraz powtórzona w akwarelowej replice, która prezentowana była w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w r. 1863. Natomiast szkice przygotowawcze, wymieniane w spisie dzieł Kwiatkowskiego sporządzonym przez badaczkę jego twórczości – Aleksandrę Melbechowską-Luty, ukazują krakowiaków w tanecznym ruchu. Dwie kompozycje zatytułowane Krakowiak oraz jedną noszącą tytuł Bal kostiumowy w Hôtel Lambert Melbechowska-Luty datuje przed rokiem 1862. Tym samym podobnie możemy datować również prezentowaną akwarelę.