Fryderyk Pautsch uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Józefa Unierzyskiego, dalszą edukację odbywał w paryskiej Académie Julian (od 1904 roku). Po powrocie do kraju przyjął stanowisko profesora malarstwa dekoracyjnego na uczelni artystycznej we Wrocławiu. W latach 1919-1925 pełnił funkcję dyrektora w poznańskiej Szkole Sztuk Zdobniczych; od 1925 roku wykładał na krakowskiej ASP. Jako artysta był zafascynowany Huculszczyzną i Podhalem. Malował pejzaże oraz kompozycje religijno-ekspresjonistyczne inspirowane folklorem tych regionów; a także sceny batalistyczne, portrety oraz martwe natury. W prezentowanym dziele malarz utrwala wygląd górskiego miasteczka usytuowanego w górskiej dolinie. Zachwycony ciekawym układem kompozycyjnym, jaki tworzą połyskujące w słońcu dachy domów w zestawieniu ze znajdującymi się na drugim planie wzgórzami, malarz notuje ulotną symfonię barw tego krajobrazu. Obraz malowany jest w technice zbliżonej do pointylizmu, artysta nakłada obok siebie drobne smugi farby o zróżnicowanej tonacji, które dopełniają się wzajemnie. Dzięki temu uzyskuje efekt rozwibrowania przestrzeni poprzez światło połyskujące na dachach zabudowań.
Olej, tektura; 18,7 x 25,3 cm
Sygnowany l. d.: FPautsch
Na odwrocie papierowa nalepka: Skład obrazów, książek do nabo- | żeństwa, figur, krzyży itd. | Jan Jóźwiak | Poznań, ul. Jezuicka 1, Tel. 5157 | narożnik ul. Wodnej, tuż przy St. Rynku | Specjalność: | oprawa obrazów.
Powyżej nalepka papierowa, pisana na maszynie: Fryderyk PAUTSCH 1877 1950 | Krajobraz z kościołem | ol., tekt., 19 x 25,5 | sygn. l. d. "FPautsch", ok. 1918
Fryderyk Pautsch uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Józefa Unierzyskiego, dalszą edukację odbywał w paryskiej Académie Julian (od 1904 roku). Po powrocie do kraju przyjął stanowisko profesora malarstwa dekoracyjnego na uczelni artystycznej we Wrocławiu. W latach 1919-1925 pełnił funkcję dyrektora w poznańskiej Szkole Sztuk Zdobniczych; od 1925 roku wykładał na krakowskiej ASP. Jako artysta był zafascynowany Huculszczyzną i Podhalem. Malował pejzaże oraz kompozycje religijno-ekspresjonistyczne inspirowane folklorem tych regionów; a także sceny batalistyczne, portrety oraz martwe natury. W prezentowanym dziele malarz utrwala wygląd górskiego miasteczka usytuowanego w górskiej dolinie. Zachwycony ciekawym układem kompozycyjnym, jaki tworzą połyskujące w słońcu dachy domów w zestawieniu ze znajdującymi się na drugim planie wzgórzami, malarz notuje ulotną symfonię barw tego krajobrazu. Obraz malowany jest w technice zbliżonej do pointylizmu, artysta nakłada obok siebie drobne smugi farby o zróżnicowanej tonacji, które dopełniają się wzajemnie. Dzięki temu uzyskuje efekt rozwibrowania przestrzeni poprzez światło połyskujące na dachach zabudowań.