Obraz pochodzi ze zbiorów etnografa Piotra Gana i do 1945 roku znajdował się w majątku na Polesiu. Po zakończeniu wojny nadal figurował w kolekcji rodziny w Starachowicach i Kielcach. Pejzaż morski z niewielką żaglówką na horyzoncie, odznacza się stonowaną kolorystyką i delikatnymi pociągnięciami pędzla, wskazującymi na biegłość artystyczną twórcy. Wzorował się on na tradycji malarstwa marynistycznego, sięgającej początków XVII wieku i stale obecnej w ciągu następnych stuleci. Lekko wzburzone morze i ledwie zarysowana sylwetka żaglówki na horyzoncie tworzą specyficzną atmosferę nostalgii i skłaniają do refleksji. Obraz może być rozumiany w kategoriach malarskiej przenośni, symbolizującejkruchośćludzkiegożyciawzestawieniuzpotęgąnatury.Niewielkażaglów-ka kołysząca się na falach jest znakiem obecności człowieka w świecie przyrody. Sygnatura pozostaje nieczytelna. Wyra¼nie widoczne cztery ostatnie łacińskie litery, nie wskazują na artystę rosyjskiego, jak było to pierwotnie sugerowane, ale raczej na brytyjskiego lub niemieckiego. Obraz powstał prawdopodobnie latach 20-tych lub 30-tych XX wieku.

44
MALARZ nieokreślony, 1 poł. XX w.

KRAJOBRAZ MORSKI

Sklejka, olej; 38,5 x 50 cm
Sygnowany p. d.:... orth/ 32 (?)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz pochodzi ze zbiorów etnografa Piotra Gana i do 1945 roku znajdował się w majątku na Polesiu. Po zakończeniu wojny nadal figurował w kolekcji rodziny w Starachowicach i Kielcach. Pejzaż morski z niewielką żaglówką na horyzoncie, odznacza się stonowaną kolorystyką i delikatnymi pociągnięciami pędzla, wskazującymi na biegłość artystyczną twórcy. Wzorował się on na tradycji malarstwa marynistycznego, sięgającej początków XVII wieku i stale obecnej w ciągu następnych stuleci. Lekko wzburzone morze i ledwie zarysowana sylwetka żaglówki na horyzoncie tworzą specyficzną atmosferę nostalgii i skłaniają do refleksji. Obraz może być rozumiany w kategoriach malarskiej przenośni, symbolizującejkruchośćludzkiegożyciawzestawieniuzpotęgąnatury.Niewielkażaglów-ka kołysząca się na falach jest znakiem obecności człowieka w świecie przyrody. Sygnatura pozostaje nieczytelna. Wyra¼nie widoczne cztery ostatnie łacińskie litery, nie wskazują na artystę rosyjskiego, jak było to pierwotnie sugerowane, ale raczej na brytyjskiego lub niemieckiego. Obraz powstał prawdopodobnie latach 20-tych lub 30-tych XX wieku.