lit.: E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych. Nieznane dzieła wybitnych artystów XIX w., Warszawa 1995, s. 32-35, il. na s. 33.
Scena rodzajowa z ulubionym przez Brandta sztafażem "kozackim". Sposób malowania, nasycone barwy, dominanta brązów przybierających odcień brunatny, nastrojowość wyrazu to cechy charakterystyczne dla drugiej fazy dojrzałej twórczości Józefa Brandta, przypadającej na lata siedemdziesiąte XIX w. Okres ten rozpoczyna Czarnecki pod Koldyngą (1870, Muzeum Narodowe w Warszawie). Artysta maluje w tym czasie wiele scen rodzajowych o podobnej tematyce, jak na oferowanym obrazie - np. Kozak i dziewczyna przy studni (1875, olej, płótno, 51 x 99 cm, Muzeum Narodowe w Kielcach), Kozacy pytający o drogę (1874, olej, płótno, 33,5 x 46,5 cm, Miejska Galeria - Lenbachhaus w Monachium), Nad Dniestrem (1875, olej, płótno, 31,5 x 63,5 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie).
Oferowany obraz odznacza się wybitną klasą artystyczną, z którego dumne byłoby nie jedno muzeum. Stanowi bez wątpienia wielką atrakcję kolekcjonerską.
olej, płótno dublowane, 45,5 x 70,5 cm;
sygn. l.d.: Józef Brandt / z Warszawy / 1874 r.
lit.: E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych. Nieznane dzieła wybitnych artystów XIX w., Warszawa 1995, s. 32-35, il. na s. 33.
Scena rodzajowa z ulubionym przez Brandta sztafażem "kozackim". Sposób malowania, nasycone barwy, dominanta brązów przybierających odcień brunatny, nastrojowość wyrazu to cechy charakterystyczne dla drugiej fazy dojrzałej twórczości Józefa Brandta, przypadającej na lata siedemdziesiąte XIX w. Okres ten rozpoczyna Czarnecki pod Koldyngą (1870, Muzeum Narodowe w Warszawie). Artysta maluje w tym czasie wiele scen rodzajowych o podobnej tematyce, jak na oferowanym obrazie - np. Kozak i dziewczyna przy studni (1875, olej, płótno, 51 x 99 cm, Muzeum Narodowe w Kielcach), Kozacy pytający o drogę (1874, olej, płótno, 33,5 x 46,5 cm, Miejska Galeria - Lenbachhaus w Monachium), Nad Dniestrem (1875, olej, płótno, 31,5 x 63,5 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie).
Oferowany obraz odznacza się wybitną klasą artystyczną, z którego dumne byłoby nie jedno muzeum. Stanowi bez wątpienia wielką atrakcję kolekcjonerską.