Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Artysta szczególnie upodobał sobie sceny rodzajowe i batalistyczne, co charakterystyczne - często w ujęciu statycznym. Lubił powracać do konkretnych motywów, różnicując niuanse kompozycji czy walory kolorystyczne. W obrazach malarza, podobnie jak w oferowanej pracy, zwraca uwagę dbałość o precyzję przedstawienia i uważność, z jaką prowadzony jest dukt pędzla. Artysta przedstawił dość szerokie ujęcie perspektywiczne, ukazując spokojną scenę z placówki kozackiej na granicy. Partię nieba w omawianej kompozycji zdominowały odcienie szarości, wzbogacone jednak urokliwym pasem światła. Nieliczne postaci figuralne i zwierzęta doskonale komponują się w pejzażu, podkreślając nie tylko wymiar dekoracyjny, ale i narracyjność dzieła.
Gędłek związany był ze środowiskiem wiedeńskim: od 1872 roku uczył się w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych pod opieką Eduarda Peithnera von Lichtenfels i Carla Würzingera. Na stałe mieszkał i tworzył w Wiedniu. Obrazy artysty znajdują się m. in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Lwowskiej Galerii Obrazów.
olej, płótno; 30,5 x 62 cm w świetle ramy;
sygn. i dat. l. d.: L Gędłek - Wien 1874
na odwrocie:
- nalepka z opisem pracy w języku niemieckim (pismo maszynowe): 4775 / Ludwig GEDLEK / Krakau 1847 – 1904 WIEN [dopisane odręcznie] / Kosakenvorposten an der Grenze / Öl auf Leinwand 32 x 63,5 cm / links unten signiert und bezeichnet: / L. GEDLEK – Wien 1874 / Abb. 17 in H. Fuchs, Öst. Mal. 19. Jh., Bd. II.
- pieczęć galeryjna
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Artysta szczególnie upodobał sobie sceny rodzajowe i batalistyczne, co charakterystyczne - często w ujęciu statycznym. Lubił powracać do konkretnych motywów, różnicując niuanse kompozycji czy walory kolorystyczne. W obrazach malarza, podobnie jak w oferowanej pracy, zwraca uwagę dbałość o precyzję przedstawienia i uważność, z jaką prowadzony jest dukt pędzla. Artysta przedstawił dość szerokie ujęcie perspektywiczne, ukazując spokojną scenę z placówki kozackiej na granicy. Partię nieba w omawianej kompozycji zdominowały odcienie szarości, wzbogacone jednak urokliwym pasem światła. Nieliczne postaci figuralne i zwierzęta doskonale komponują się w pejzażu, podkreślając nie tylko wymiar dekoracyjny, ale i narracyjność dzieła.
Gędłek związany był ze środowiskiem wiedeńskim: od 1872 roku uczył się w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych pod opieką Eduarda Peithnera von Lichtenfels i Carla Würzingera. Na stałe mieszkał i tworzył w Wiedniu. Obrazy artysty znajdują się m. in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Lwowskiej Galerii Obrazów.