„Dorobek Braci Łopieńskich plasuje polską sztukę brązowniczą w czołówce europejskiej. Ich warszawska wytwórnia była na początku XX wieku największą na wschód od Berlina.
Początki fabryki związane są z osobą Jana Łopieńskiego (1838-1907), nestora warszawskich brązowników-cyzelerów. Rozpoczął on działalność w 1862 roku. W dwadzieścia lat później jego synowie – Grzegorz i Feliks – zawiązali spółkę i, podobnie jak ojciec, szybko zdobyli opinię znakomitych artystów-odlewników pracujących z najwybitniejszymi rzeźbiarzami, m.in. Czesławem Makowskim, Piusem Welońskim, Edwardem Wittigiem, Antonim Kurzawą, Xawerym Dunikowskim, Wacławem Szymanowskim, Stanisławem Szukalskim, Henrykiem Glicensteinem czy zaprzyjaźnionym z rodziną Konstantym Laszczką. W okresie międzywojennym w fabryce Łopieńskich odlewane były pomniki Kilińskiego, Chrobrego, Syreny i inne symbole młodego państwa” (cyt. za https://muzeumwarszawy.pl/bracia-lopienscy-tytaniwarszawskiego-brazownictwa). Z warsztatem Braci Łopieńskich współpracował również Jan Antoni Biernacki, który w latach 1894-1900 studiował rzeźbę w pracowni Olesińskiego i równolegle uczył się rysunku na niedzielnych kursach warszawskiej Klasy Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona, Adama Badowskiego i Jana Kauzika. W pierwszej dekadzie XX wieku kontynuował studia we Włoszech i w Paryżu. Po powrocie miał pracownię w Warszawie, a od 1919 był profesorem modelowania w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych oraz kustoszem Państwowych Zbiorów Sztuki.
Prezentowana rzeźba wpisuje się w monumentalny etap twórczości Biernackiego. Jeszcze w duchu rodinowskiej ekspresji artysta przedstawia heroizowaną postać kowala z atrybutami jego profesji.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

31
Jan BIERNACKI (1879 - 1930)

Kowal (Apoteoza Pracy)

brąz patynowany, marmur, 60 x 23 x 17 cm [wymiary z podstawą]
sygnowany na podstawie: 'BR. ŁOPIEŃSCY | WARSZAWA'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„Dorobek Braci Łopieńskich plasuje polską sztukę brązowniczą w czołówce europejskiej. Ich warszawska wytwórnia była na początku XX wieku największą na wschód od Berlina.
Początki fabryki związane są z osobą Jana Łopieńskiego (1838-1907), nestora warszawskich brązowników-cyzelerów. Rozpoczął on działalność w 1862 roku. W dwadzieścia lat później jego synowie – Grzegorz i Feliks – zawiązali spółkę i, podobnie jak ojciec, szybko zdobyli opinię znakomitych artystów-odlewników pracujących z najwybitniejszymi rzeźbiarzami, m.in. Czesławem Makowskim, Piusem Welońskim, Edwardem Wittigiem, Antonim Kurzawą, Xawerym Dunikowskim, Wacławem Szymanowskim, Stanisławem Szukalskim, Henrykiem Glicensteinem czy zaprzyjaźnionym z rodziną Konstantym Laszczką. W okresie międzywojennym w fabryce Łopieńskich odlewane były pomniki Kilińskiego, Chrobrego, Syreny i inne symbole młodego państwa” (cyt. za https://muzeumwarszawy.pl/bracia-lopienscy-tytaniwarszawskiego-brazownictwa). Z warsztatem Braci Łopieńskich współpracował również Jan Antoni Biernacki, który w latach 1894-1900 studiował rzeźbę w pracowni Olesińskiego i równolegle uczył się rysunku na niedzielnych kursach warszawskiej Klasy Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona, Adama Badowskiego i Jana Kauzika. W pierwszej dekadzie XX wieku kontynuował studia we Włoszech i w Paryżu. Po powrocie miał pracownię w Warszawie, a od 1919 był profesorem modelowania w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych oraz kustoszem Państwowych Zbiorów Sztuki.
Prezentowana rzeźba wpisuje się w monumentalny etap twórczości Biernackiego. Jeszcze w duchu rodinowskiej ekspresji artysta przedstawia heroizowaną postać kowala z atrybutami jego profesji.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.