Tadeusz Brodowski, młodszy syn Antoniego Brodowskiego, malarza i profesora Uniwersytetu Warszawskiego, był członkiem grupy literackiej zwanej Cyganerią Warszawską. Uczył się w Warszawie u Aleksandra Kokulara i Jana Antoniego Blanka. Obdarzony dużym talentem rysownika, zaczął wystawiać od najmłodszych lat (1836, 1838, 1841, 1845). Jedną z siedzib Cyganerii, izdebkę na czwartym piętrze na Starym Mieście ozdobił malując ściany "kwiatami i roślinami najbujniejszymi, na jakie tylko fantazja artysty zdobyć się mogła." Jego rysunki koni i Czerkiesów, tak podobały się Iwanowi Paskiewiczowi, namiestnikowi Królestwa Polskiego, że dał malarzowi atelier w swojej siedzibie -Zamku warszawskim. Tadeuszowi Brodowskiemu "puszczał mimo różne jego sprawki, które komu innemu z pewnością by nie uszły". Studia kontynuował w Paryżu (w pracowni Horace`a Verneta), gdzie zmarł "strawiony gorączkowym życiem jakie prowadził". "Jaka olbrzymia szkoda" pokwitował zgon tego artysty Cyprian Norwid, dawny jego przyjaciel warszawski. [wszystkie cytaty za: W. Szymanowski, A. Niewiarowski, Wspomnienia Cyganerii Warszawskiej, Warszawa 1964]. Postać "Kosyniera" nawiązuje do czasów powstania kościuszkowskiego z roku 1794. W czasach Powstania Listopadowego ożyły na nowo tematy patriotyczne związane z tą epoką. Rozpowszechniały je litografie wydawane zwłaszcza w Niemczech i we Francji. Omawiany obrazek wyraźnie nawiązuje do tych grafik, pozą postaci i chorągwią z orłem w koronie.

122
Tadeusz BRODOWSKI (1821-1848)

KOSYNIER, ok. 1836

Olej, gwasz, karton; 31 x 25,5 cm
Sygnowany p. d. brązowym tuszem monogram wiązany TB

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tadeusz Brodowski, młodszy syn Antoniego Brodowskiego, malarza i profesora Uniwersytetu Warszawskiego, był członkiem grupy literackiej zwanej Cyganerią Warszawską. Uczył się w Warszawie u Aleksandra Kokulara i Jana Antoniego Blanka. Obdarzony dużym talentem rysownika, zaczął wystawiać od najmłodszych lat (1836, 1838, 1841, 1845). Jedną z siedzib Cyganerii, izdebkę na czwartym piętrze na Starym Mieście ozdobił malując ściany "kwiatami i roślinami najbujniejszymi, na jakie tylko fantazja artysty zdobyć się mogła." Jego rysunki koni i Czerkiesów, tak podobały się Iwanowi Paskiewiczowi, namiestnikowi Królestwa Polskiego, że dał malarzowi atelier w swojej siedzibie -Zamku warszawskim. Tadeuszowi Brodowskiemu "puszczał mimo różne jego sprawki, które komu innemu z pewnością by nie uszły". Studia kontynuował w Paryżu (w pracowni Horace`a Verneta), gdzie zmarł "strawiony gorączkowym życiem jakie prowadził". "Jaka olbrzymia szkoda" pokwitował zgon tego artysty Cyprian Norwid, dawny jego przyjaciel warszawski. [wszystkie cytaty za: W. Szymanowski, A. Niewiarowski, Wspomnienia Cyganerii Warszawskiej, Warszawa 1964]. Postać "Kosyniera" nawiązuje do czasów powstania kościuszkowskiego z roku 1794. W czasach Powstania Listopadowego ożyły na nowo tematy patriotyczne związane z tą epoką. Rozpowszechniały je litografie wydawane zwłaszcza w Niemczech i we Francji. Omawiany obrazek wyraźnie nawiązuje do tych grafik, pozą postaci i chorągwią z orłem w koronie.