Motyw słonia na nienaturalnie długich, cienkich nogach pojawił się w malarstwie Salvadora Dali w 1944 roku w obrazie Sen spowodowany przez lot pszczoły wokół granatu, na sekundę przed przebudzeniem. Został rozwinięty w słynnym Kuszeniu św. Antoniego z 1946. W obrazie tym słonie symbolizują pokusy. Pierwszy z nich niesie puchar pożądania z nagą kobietą na szczycie, drugi dźwiga obelisk inspirowany rzeźbą Berniniego, a symbolizujący magię i kabałę. Kolejne niosą budynki w stylu palladiańskim - będące symbolem chciwości.
Motyw słonia wykorzystany został także w rzeźbach Dalego, czego przykładem jest prezentowany na aukcji Kosmiczny słoń z 1980 r.
Porównaj:
- Dali. Sculpture Editions, Balerna, Switzerland 2010, s. 68, repr. barwna s. 69.
brąz polerowany i patynowany na zielono, piramida z plastiku, marmur
wysokość z podstawą: 94 cm
sygn. na lewym boku: Dali, na prawym: 277/350
na grzbiecie: Perseo SA (znak odlewni)
Motyw słonia na nienaturalnie długich, cienkich nogach pojawił się w malarstwie Salvadora Dali w 1944 roku w obrazie Sen spowodowany przez lot pszczoły wokół granatu, na sekundę przed przebudzeniem. Został rozwinięty w słynnym Kuszeniu św. Antoniego z 1946. W obrazie tym słonie symbolizują pokusy. Pierwszy z nich niesie puchar pożądania z nagą kobietą na szczycie, drugi dźwiga obelisk inspirowany rzeźbą Berniniego, a symbolizujący magię i kabałę. Kolejne niosą budynki w stylu palladiańskim - będące symbolem chciwości.
Motyw słonia wykorzystany został także w rzeźbach Dalego, czego przykładem jest prezentowany na aukcji Kosmiczny słoń z 1980 r.
Porównaj:
- Dali. Sculpture Editions, Balerna, Switzerland 2010, s. 68, repr. barwna s. 69.