Osiek był miejscem stałych wyjazdów artysty aż do ok. 1917, pierwsza praca Fałata wykonana w Osieku pod Oświęcimiem, w majątku Rudzińskich, pochodzi z 1891. Poza motywami pejzażowymi , takimi jak "Osiek - pejzaż zimowy", 1912, czy "Pejzaż z Osieka", 1917, artysta malował tamtejszy wiejski kościół św. Andrzeja - "Kościół drewniany w Osieku", 1906, "Wnętrze kościoła w Osieku", 1905. Obraz "Kościół w Osieku", ze zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego (powstał również w 1906), to akwarela z gwaszem i kredką, malowana na papierze naklejonym na płótno, o wymiarach 74 x 127 cm. Na obrazie krakowskim bryła drewnianego kościoła, ujęta nieco z dołu, zdecydowanie dominuje kompozycję. W prezentowanym obrazie kościół widziany jest od prezbiterium i usytuowany z lewej strony kompozycji, odsłaniając po prawej stronie letni pejzaż z zielonym obejściem otoczonym niskim ogrodzeniem i zamknięty ścianą wysokich drzew.
(J. Malinowski "Julian Fałat", KAW, Warszawa, 1985, s. 51; "Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie", Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, ss. 149, 224).
akwarela, gwasz, kredka, papier naklejony na płótno, 54 x 100 cm,
sygn. p. d.: J. Fałat 906
Na odwrocie owalna pieczęć z napisem: Musée Jasieński / Cracovie / Autriche;
ołówkiem g.f. (?).
Obraz został zakupiony przez ojca obecnych właścicieli w Krakowie w latach okupacji.
Osiek był miejscem stałych wyjazdów artysty aż do ok. 1917, pierwsza praca Fałata wykonana w Osieku pod Oświęcimiem, w majątku Rudzińskich, pochodzi z 1891. Poza motywami pejzażowymi , takimi jak "Osiek - pejzaż zimowy", 1912, czy "Pejzaż z Osieka", 1917, artysta malował tamtejszy wiejski kościół św. Andrzeja - "Kościół drewniany w Osieku", 1906, "Wnętrze kościoła w Osieku", 1905. Obraz "Kościół w Osieku", ze zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego (powstał również w 1906), to akwarela z gwaszem i kredką, malowana na papierze naklejonym na płótno, o wymiarach 74 x 127 cm. Na obrazie krakowskim bryła drewnianego kościoła, ujęta nieco z dołu, zdecydowanie dominuje kompozycję. W prezentowanym obrazie kościół widziany jest od prezbiterium i usytuowany z lewej strony kompozycji, odsłaniając po prawej stronie letni pejzaż z zielonym obejściem otoczonym niskim ogrodzeniem i zamknięty ścianą wysokich drzew.
(J. Malinowski "Julian Fałat", KAW, Warszawa, 1985, s. 51; "Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie", Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, ss. 149, 224).