Sztuka Marty Deskur absolwentki Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence stała się ważnym elementem historii sztuki polskiej ostatnich trzydziestu lat. W swojej twórczości artystka często podejmuje problem międzyludzkich relacji. Poddaje próbie znaki i symbole tworzące modelowe tożsamości kulturowe. Od samego początku swojej drogi twórczej Deskur interesowała się figurą rodziny, którą postrzegała zawsze jako grupę bliskich sobie osób, niekoniecznie połączonych więzami krwi, tworzoną przez nią samą a nie odgórnie jej daną. W 1999 roku zaczęła tworzyć prace z cyklu pt. Rodzina, do wykonania których zapraszała swoich krewnych oraz znajomych, uznawanych przez nią za członków najbliższej wspólnoty. Przekazana na aukcję praca pochodzi z tego słynnego cyklu, ale nigdy nie była pokazywana. Artystka tworząc zdjęcie nie posłużyła się tak jak w innych pracach z tej serii ikonografią chrześcijańską. Skonstruowana przez nią rodzina została przewrotnie wpisana w typ przedstawienia służącego do tworzenia wielkiej narracji narodowej. Oczyszczenie kompozycji ze zbędnego tła podkreśla konfrontację własnego wyobrażenia o kręgu bliskich osób z wyobrażonym modelem narodowej wspólnoty.

33
Marta DESKUR (ur. 1962)

Koronacja królowej Polski (Rodzina II)

Technika: kolaż fotograficzny, lightbox, C-type print na papierze Fuji trans
Data powstania: 2004/2016
Wymiary: 54 cm / 80 cm
Sygnatura: Marta Deskur / Koronacja królowej Polski / 2004/2016

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Sztuka Marty Deskur absolwentki Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence stała się ważnym elementem historii sztuki polskiej ostatnich trzydziestu lat. W swojej twórczości artystka często podejmuje problem międzyludzkich relacji. Poddaje próbie znaki i symbole tworzące modelowe tożsamości kulturowe. Od samego początku swojej drogi twórczej Deskur interesowała się figurą rodziny, którą postrzegała zawsze jako grupę bliskich sobie osób, niekoniecznie połączonych więzami krwi, tworzoną przez nią samą a nie odgórnie jej daną. W 1999 roku zaczęła tworzyć prace z cyklu pt. Rodzina, do wykonania których zapraszała swoich krewnych oraz znajomych, uznawanych przez nią za członków najbliższej wspólnoty. Przekazana na aukcję praca pochodzi z tego słynnego cyklu, ale nigdy nie była pokazywana. Artystka tworząc zdjęcie nie posłużyła się tak jak w innych pracach z tej serii ikonografią chrześcijańską. Skonstruowana przez nią rodzina została przewrotnie wpisana w typ przedstawienia służącego do tworzenia wielkiej narracji narodowej. Oczyszczenie kompozycji ze zbędnego tła podkreśla konfrontację własnego wyobrażenia o kręgu bliskich osób z wyobrażonym modelem narodowej wspólnoty.