Reprodukowany: Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Malarze Młodej Polski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1995, il. str.177

Temat "Kopanie buraków" Wyczółkowski podejmował wielokrotnie. Obok słynnych "Rybaków" to jeden z najbardziej charakterystycznych dla niego tematów. Malowane w świetle wschodzącego lub zachodzącego słońca obrazy, pokazują piękno polskiego i ukraińskiego krajobrazu oraz są świadectwem doskonałego kunsztu artysty. Prezentowany obraz jest dziełem muzealnym. Powstał w czasie ostatniego pobytu Wyczółkowskiego na Ukrainie w roku 1911. i jest jednym z najlepszych i najdojrzalszych jego obrazów ukraińskich. Doskonały w kolorystyce i jednolity w kompozycji, pokazuje pracę w polu podczas jesiennego popołudnia. Charakterystyczne postaci pracujących osób są znakomicie zestrojone z tłem pola, dającego artyście świetną sposobność roztoczenia przed widzem wspaniałej materii malarskiej.

37
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Kopanie buraków, 1911

olej, płótno
46 x 66, 5 cm
sygn. l.d. LWyczół 1911
Na odwrocie nalepka: DOM SZTUKI (HOTEL DES VENTES)/ Warszawa, Chmielna
5/ Nr inw. 22323

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Reprodukowany: Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Malarze Młodej Polski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1995, il. str.177

Temat "Kopanie buraków" Wyczółkowski podejmował wielokrotnie. Obok słynnych "Rybaków" to jeden z najbardziej charakterystycznych dla niego tematów. Malowane w świetle wschodzącego lub zachodzącego słońca obrazy, pokazują piękno polskiego i ukraińskiego krajobrazu oraz są świadectwem doskonałego kunsztu artysty. Prezentowany obraz jest dziełem muzealnym. Powstał w czasie ostatniego pobytu Wyczółkowskiego na Ukrainie w roku 1911. i jest jednym z najlepszych i najdojrzalszych jego obrazów ukraińskich. Doskonały w kolorystyce i jednolity w kompozycji, pokazuje pracę w polu podczas jesiennego popołudnia. Charakterystyczne postaci pracujących osób są znakomicie zestrojone z tłem pola, dającego artyście świetną sposobność roztoczenia przed widzem wspaniałej materii malarskiej.